Holy Motors er en bemerkelsesverdig reise gjennom Paris’ gater, hvor vi følger Monsieur Oscar – en mystisk forkledningsekspert på oppdrag i en hvit limousin. Hans roller spenner fra å spille en aldrende millionær, gangster, bekymret forelder og anarkistisk uteligger. Som helhet er Holy Motors en brilliant, eksperimentell, spektakulær og fantastisk demonstrasjon av hva en film kan være. Det er groteskt, vakkert, motbydelig og ekstremt fascinerende på en gang.
Regissøren selv har ikke akkurat selv bidratt til å oppklare hva han vil med filmen, men kanskje sier takketalen i den lille videosnutten han sendte over dammen da filmen fikk prisen for «Best foreign-language film» av Los Angeles Film Critics Assosiation en god del; «Hello, I’m Léos Carax, director of foreign-language films. I’ve been making foreign-language films my whole life. Foreign-language films are made all over the world, of course, except in America. In America, they only make non-foreign-language films. Foreign-language films are very hard to make, obviously, because you have to invent a foreign language instead of using the usual language. But the truth is, cinema is a foreign language, a language created for those who need to travel to the other side of life. Good night.»
olep/red.