Film

FILM: EDVARD MUNCH - av Peter Watkins

Cinemateket presenterer seks visninger av Peter Watkins film om Edvard Munch - beskrevet av mange som et kunstnerbiografisk mesterverk

Onsdag 11. desember kl. 20.30
Torsdag 12. desember kl. 20.00
Søndag 15. desember kl. 13.00
Søndag 15. desember kl. 18.00
Onsdag 18. desember kl. 18.00
Søndag 22. desember kl. 21.00
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Billettsalg ved inngangen like før visning.

"Edvard Munch" er virkelig noe helt egent. Filmen, som er fra 1974, fikk først premiere på norske kinoer høsten 2007 og er av mange regnet for å være en av få kunstbiografier som er et mesterverk i seg selv. Dette er svært godt hjulpet av norske Odd Geir Sæthers store fotografiske bragd, noe som tjente ham mange internasjonale oppdrag etter dette. Internasjonalt har både Watkins og Edvard Munch fått en voldsom renessanse de siste årene, og det er knapt mulig å finne en eneste anmeldelse av Edvard Munch som er noe annet enn panegyrisk. The New York Times skriver: «Nothing that Peter Watkins has done before quite prepares us for the moving, complex, beautifully felt portrait of the great Norwegian artist Edvard Munch (1863-1944), one of the most influential painters in the founding and defining of European Expressionism.»

Filmen følger Munchs forhold til sin dypt religiøse, borgerlige familie, hardt rammet av sinnsykdom, sykdom og død. Hans møte med Kristiania-bohemens kamp mot det bestående og de første vanskelig forhold til kvinner blir skildret med tidens klassemotsetninger og kulturkamp i bakgrunnen. I sentrum står Munch og hans tidlige malerkunst, evig konsentrert om temaene sykdom og død, ulykkelig kjærlighet og angstfylt seksualitet, der mye av dialogen er hentet fra hans dagbøker.

Britiske Peter Watkins startet sin karriere med å lage en slags pseudo-dokumentariske filmer for BBC. Han rekonstruerte historiske hendelser (eller iscenesatte framtidige hendelser) på en måte som fikk det til å se ut som om det var dokumentarfilm. I Edvard Munch, som i utgangspunktet ble laget for fjernsyn, har han benyttet den samme teknikken. Han lar personer bli intervjuet foran kamera. Gjennom bruk av fortellerstemme får vi utdrag av Munchs dagboksnotater brukt som karakterens indre monolog. Denne dialektiske formen gir en merkelig fortettet intensitet. Ved hjelp av en masse amatørskuespillere (360 til sammen), Munchs egne bilder, og sitt eget nysgjerrige blikk, har han laget en film som fungerer på flere nivåer. Først og fremst gir den et innblikk i Munchs liv, og det miljø og samfunn han levde i. Men den er også en studie i Munchs arbeidsmetode og form. Dette gjør at filmen både er en episk fortelling, og en subjektiv presentasjon av Munchs kunst.

red./sw

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.