Film

FILM: Alfred Hitchcocks Notorious - en av hans aller beste filmer

Tilsynelatende er dette en spenningsfilm om uranprøver på avveie. Det Hitchcock imidlertid ville fortelle var en mørk romanse med fokus på karakterens emosjonelle og perverterte sider.

Notorious regnes som en av Hitchcocks beste filmer, med Gary Grant, Ingrid Bergman og Claude Rains i hovedrollen. Tilsynelatende er dette en spenningsfilm om uranprøver på avveie. Det Hitchcock imidlertid ville fortelle var en mørk romanse med fokus på karakterens emosjonelle og perverterte sider. Uranet er det Hitchcock kalte en MacGuffin, det vil si et objekt som er av stor viktighet for karakterene, men av mindre betydning for regissøren og også egentlig uviktig for publikum – de vet det bare ikke. ”For meg som forteller har en MacGuffin ingen betydning i det hele tatt,” sa Hitchcock, og Notorious’ MacGuffin er hans mest berømte.

Handlingen i Notorious er lagt til 2. verdenskrig. Alicia Huberman har en livsstil som har skaffet henne et alkoholproblem. Hennes far blir anholdt for forræderi mot staten og tar sitt eget liv. Alicia blir oppsøkt av en mann ved navn Devlin som er etterretningsmann. Han utnytter hennes samvittighetsnag for farens forræderi og hennes promiskuøse og utsvevende livsstil, og klarer etter hvert å verve henne som kollaboratør for etterretningstjenesten. Notorious handler kanskje først og fremst om mistro og tiltro. Alice og Devlin trenger begge noe som kan bøte på frykt, skyld og det meningsløse i deres tilværelse. Kjærlighet er selvfølgelig det de begge trenger. De to drar sammen til Rio de Janeiro, hvor Devlin og hans kolleger innen kontraspionasjen er i ferd med å oppklare et mysterium. En mann ved navn Alexander Sebastian er involvert i hemmelige forretninger med uran.

Notorious er Hitchcocks mest elegante uttrykk for hans visuelle stil, slik Vertigo er det for hans besettelser. Den inneholder noen virkelig slående øyeblikk av det Hitchcock selv kalte pur film; øyeblikk som i kraft av sin egenart ikke kan kan eksistere i noe annet medium enn film. Her finnes noen av hans beste fotoarbeider i hele hans karriere, og som oftest er de bare verktøy han bruker for å drive historien fremover på svært underholdene vis. Dette er også filmen som sammen med Casablanca (1942) har sikret Ingrid Bergman udødelighet. Med hva man kan kalle en uslepen eleganse er hun ypperlig i rollen som madonna og hore, som nobel og kjødelig. Og så er det skysset, den gang beskrevet som det lengste kysset i filmhistorien. Datidens selvsensur i Hollywood forbød et kyss å vare i mer enn tre sekunder, så Bergman og Grant veksler mellom kyss, øyekontakt og dialog i en scene som varer i tre minutter.

Regi: Alfred Hitchcock. USA 1946. Manus: Ben Hecht. Foto: Ted Tetzlaff. Musikk: Roy Webb. Medv.: Cary Grant, Ingrid Bergman, Claude Rains, Louis Calhern, Leopoldine Konstantin m.fl. Utleie: egen. Engelsk tale, utekstet. Digital video, s/hv, 1 t 41 min.

Billetter
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Medlemsskap kr 100

Billettsalg ved inngangen like før visning.




 

 

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.