Film

FILM: PINA (2D) - WIM WENDERS FILM OM DANSEKUNSTNEREN PINA BAUSCH

Den banebrytende koreografen Pina Bausch, kanskje den mest fremtredende eksponenten for den nærmest særtyske kunstformen danseteater, døde plutselig under forberedelsene til denne produksjonen.

Pina. Regi: Wim Wenders, Tysland/Frankrike, 2011. Manus: Wim Wenders. Foto: Hélène Louvart. Musikk: Thom Hanreich. Medv: Malou Airaudo, Jorge Puerta Armenta, Andrey Berezin, Damiano Ottavio Bigi, Clementine Deluy m.fl. Tysk, fransk, engelsk m.fl. tale, norske undertekster. DCP 2D, farger, 1 t 43 min.


Wim Wenders lagde i stedet en film sentrert rundt medlemmene av ensemblet, der flere hadde jobbet sammen med henne i flere tiår. Vi møter dem en etter en, der de forteller med nesten tilbedende hengivenhet om hvor mye Pina Bausch betydde for deres kunstneriske blomstring og hvordan hun la vekt på at den måtte springe ut fra deres egen utvikling som mennesker. Hun ga nesten aldri råd, og en av danserne forteller at det eneste uttalte direktivet hun hadde fått i løpet av tyve år var «du må prøve å bli litt mer gæern».

Flere av Bauschs arbeider får bred plass, og noen av dem er flyttet ut i friluft, til for eksempel en park, et veikryss eller et industriområde. Jeg opplevde filmen som endeløst fascinerende, da dansestykkene er en eneste lang, sprudlende oppvisning av fantasi, absurd humor og en ustoppelig kreativitet når det gjelder å klekke ut overraskende bruk av kroppsspråk for å skape slående og snurrige uttrykk for stykkenes temaer. Pina er også i høyeste grad en audiovisuell opplevelse, da oppsetningene akkompagneres av flott musikk fra alle tenkelige sjangere og tidsaldre. 

Det store spørsmålet er, trenger denne filmen 3D? Siden Pina henvender seg til et noe annet publikum enn det som lepjer i seg amerikansk action- og superhelt-filmer, er det ganske sannsynlig at denne filmen vil medføre manges første møte med 3D. Svaret på spørsmålet er vel tja eller nja. Jeg så filmen i 3D i Haugesund og frisket den senere opp på 2D. Jeg vil si jeg fikk like mye ut av den i to dimensjoner. Det er og blir et faktum at menneskene automatisk selv skaper en dybdedimensjon i de "flate" bildene vi ser - ellers ville det å se film vært umulig - og derfor "trenger" vi ikke 3D. Det vi er interessert i, er å oppleve selve dansen og framførelsen, elegansen og ideene, og da blir det ikke imperativt å se dette i 3D. Jeg vil heller si at det er fare for at en påtvunget 3D-opplevelse blir mer distraherende enn forsterkende for opplevelsen - spesielt for publikummere som vil oppleve dette for første gang. Det er en merkelig følelse for eksempel å se underteksten sveve på et nivå innenfor den danseren som er nærmest deg. En annen underlig bivirkning av brillene er at de har en merkelig tendens til å minske størrelsen på bildene. Men for all del, 3D ødela ikke opplevelsen heller.

Dag Sødtholdt/Magasinet Film & Kino

Billetter selges ved inngangen.

Kr 80 ordinær
Kr 40 medlem
Medlemskap kr 100

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.