Frank Capras helter var ofte "den lille mannen" - såkalt "enkle sjeler" fra småbyen eller landsbygda. Og det er nettopp en slik mann vi finner i sentrum for tildragelsene i denne filmen, som var en av regissørens største triumfer. Den klassiske by-mot-land-konflikten rulles opp med den naive Longfellow Deeds som representant for det Sarah Palin insisterer på å calle "The Real America". Deeds er mest opptatt av småbyaktiviteter som å spille tuba i det lokale korpset, men arver plutselig en formue og flytter til storbyen for å søke lykken. Her blir han tilsynelatende et lett offer; en tufs som lar seg utnytte både av myndighetene, kultureliten og pressen. Men helt tapt bak en vogn er han ikke. Det ender med at tablolidavisens redaktør ser seg nødt til å plassere en undercoverreporter på ham som poserer som en jomfru i nød for å vinne hans tillit.
I en rosende anmeldelse av filmen skrev Graham Greene om Capra: "... a kinship with his audience, a sense of common life, a morality...". Frank Capra var en stor inspirasjon for mange senere regissører, og han leverte en gullrekke av komedier i førkrigsårene. Den kvinnelige revolverjournalisten som lurer en godtroende bygdegutt er bare ett element fra Capras filmer som Coen-brødrene med bravur stjal til sin supre screwballpastisj Det store spranget (1994).
NFI/red.
Mr. Deeds Goes to Town. Regi: Frank Capra, USA, 1936. Manus: Robert Riskin og Clarence Budington Kelland. Foto: Joseph Walker. Musikk: Howard Jackson. Medv: Gary Cooper, Jean Arthur, George Bancroft, Lionel Stander, Douglass Dumbrille m.fl. Engelsk tale, utekstet. DCP, s/hv, 1 t 55 min.
BILLETT KR 80.
MEDLEMSBILLETT KR 40.
MEDLEMSSKAP KR 100.