The Producers. Regi: Mel Brooks, USA, 1968. Manus: Mel Brooks. Foto: Joseph Coffey. Musikk: Brian Morris og John Morris. Medv: Zero Mostel, Gene Wilder, Kenneth Mars, Estelle Winwood, Renée Taylor m.fl. Engelsk tale, norske undertekster. 35mm, farger, 1 t 30 min.
Det våres for Hitler
Mel Brooks er aldri så morsom som når han tuller med det tredje riket, og Det våres for Hitler har, for å si det på godt norsk, nazisme up the wazoo. Historien er bygget rundt musikalprodusenten Max Bialystocks plan om å svindle til seg penger fra rike fruer og så angivelig la midlene forsvinne i et gigantisk pengesluk av en fiaskoforestilling. Sammen med sin nevrotiske revisor Harold Bloom klekker han ut en plan om å sette opp tidenes mest usmakelige og usalgbare forestilling – 'Det våres for Hitler'. Problemet er bare at forestillingen mislykkes i å mislykkes - den blir en kjempehit.
Det våres for Hitler – eller rettere sagt The Producers, som den heter på originalspråket – har en mildt sagt broket historie. MGM, som finansierte filmen, likte den etter sigende såpass dårlig at de i utgangspunktet nektet å distribuere den. Og det var ikke før Peter Sellers fikk se den og satte i gang en énmannskampanje for å få filmen ut på kino, at den fikk en begrenset distribusjon til svært blandet mottakelse. Filmens omdømme har i ettertid vokst kraftig, og da Brooks i 2001 lagde en musikalversjon for Broadway ble den en kjempesuksess. Faktisk en så stor suksess at den senere ble filmatisert, med brorparten av originalbesetningen fra musikalen i hovedrollene. Denne filmen ble så i 2006 satt opp på norske kinoer - til nærmest unison slakt fra kritikerne - under tittelen The Producers. For å gjøre det enda mer komplisert er den opprinnelige filmens norske tittel en direkte oversettelse av 'Springtime for Hitler' – musikalen som handlingen i filmen kretser rundt – og filmen har dessuten blitt markedsført under titlene Kjempefiaskoen – det våres for Hitler, Musikalsvindlerne og The Producers. I Sverige gikk den under tittelen Det våras för Hitler, og filmens popularitet gjorde at alle påfølgende Mel Brooks-filmer fram til Robin Hood: Helter i strømpebukse fikk titler som begynte med 'Det våras för'.
Forvirringen rundt tittelen står dog godt til innholdet. Det våres for Hitler er en klassisk farse, med alt hva det innebærer av misforståelser, tenners gnissel og løping inn og ut av dører. Ikke engang Gene Wilder – ellers et krøllete irritasjonsmoment av monumentale proposjoner – makter å ødelegge moroa. Det våres for Hitler er framfor alt Zero Mostels film, og hans innsats i rollen som Max Bialystock regnes som en av filmhistoriens største komediebragder.
ak