Les Vacances de Monsieur Hulot. Regi: Jacques Tati, Frankrike, 1952. Manus: Jacques Tati og Henri Marquet. Foto: Jacques Mercanton og Jean Mouselle. Musikk: Alain Romans. Medv: Jacques Tati, Natalie Pascaud, Michele Rolla m.fl. Fransk tale, norske undertekster. 35mm, s/hv, 1 t 54 min.
Feriesabotøren
Feriesabotøren var Jacques Tatis andre spillefilm, og ga ham et internasjonalt gjennombrudd som filmskaper. Filmen introduserer også den joviale antihelten Monsieur Hulot. Nærmest som en karikatur - ofte i grå frakk, med hatt og paraply, og med en pipe i munnviken - er han blitt selve varemerket på Tatis filmkunst. Hulot er distré, godhjertet og hjelpsom, men han har likevel en egen evne til ufrivillig å skape kaos omkring seg.
I Feriesabotøren tar Tati utgangspunkt i hva som kan skje når mennesker drar på ferie til en badeby. I løpet av filmen får vi presentert et rikt typegalleri fra alle aldersgrupper og samfunnsklasser. Med sikker hånd tegner Tati karakteristikker av sine rollefigurer. De kan være vittige og avslørende, men Tati stiller seg ikke opp som dommer over menneskelige dårskaper. Og snart har kameraet flyttet seg til nye settinger og til nye mennesker. Det som binder sammen denne flytende sosialpsykologiske studien er Tatis formidlingsevne, hvor poesi, sans for filmatisk rytme og utsøkt bruk av scenografi forenes.
Feriesabotøren kan ses som en forløper for 1960-tallets modernisme, og den danner også en naturlig innfallsvinkel til Min onkel og Playtime, hvor Tati bruker sin originale fortellerkunst til å sette fokus på 1950- og 1960-tallets dyrking av teknologi og framskritt. Og ikke minst får vi i disse filmene igjen mulighet til å stifte bekjentskap med den elskverdige Monsieur Hulot.
red.