THE NEW WORLD
The New World er sakte, den er lang og flyter avgårde som en strøm av ord og bilder. Historien om det moderne Amerikas fødsel, en historie som til alle tider har badet i filmatiske klisjeer, forvandles her til en drøm av brutalitet og ynde. På samme måte som kamera svever gjennom Virginias vakre landskap prøver Malick å motså selve fortellingens gravitasjon. I enda større grad enn i Den tynne røde linjen (se egen omtale) består filmen av indre monologer og en bølgende rytme i både lyd og bilde. Naturens urørte preg og dens tilstedeværelse speiler karakterens sans for at noe skjer for første gang, der ingen av karakterene kjenner verken historien eller utfallet av den. Malcik nekter både seg selv og sine karkaterer å vite mer enn de bør i en ny verden på begynnelsen av 1600-tallet. Dette er sjeldent, og gjennomsyrer filmen fra begynnelse til slutt.
En vårdag i 1607 kommer tre skip med 103 engelskmenn seilende, som de første europeere noensinne til det amerikanske kontinentet. De kommer for å etablere et kulturelt, religiøst og økonomisk grunnlag langs kysten av det de kaller den nye verden. Europeiske oppdagere og Amerikas urinnvånere møtes for første gang, og The New World er Malick sin versjon av hva som skjedde.
sw