Film

Film: HJORTEJEGEREN Regi: Michael Cimino, USA, 1978

HJORTEJEGEREN Vennene Mike, Steve og Nick er i ferd med å forlate jobben ved stålverket i industribyen Clairton, Pennsylvania. De skal til Vietnam. Steve står også på terskelen til å gifte seg, selv om han ikke vet om han er far til sin tilkommende bruds barn. Bryllupsseremonien er storslått, men man aner en kommende ulykke varslet av en vindråpe på brudens kjole. Etter bryllupet drar Mike og vennene på jakt. Mike er en fåmælt, pasjonert jeger som har bygget opp en kjølig livsfilosofi om viljestyrke rundt nødvendigheten av å drepe hjorten med ett skudd. Et brutalt klipp fører oss så til en brennende landsby i Vietnam. De tre vennene blir tatt til fange av Vietcong. De blir tvunget til å spille russisk rulett, en ironisk kommentar til Mikes ett-skudds-filosofi. Viljestyrken som utvises i den fatale leken skal vise seg å være avgjørende for Mike og Nicks krigsskjebne. Hjortejegeren er en vietnamfilm uten markante politiske budskap. Her er det karakterene som står i fokus, ikke som soldater, men som følelsesmessige individer. Likevel har filmen Vietnamkrigen som et vesentlig tema i større grad enn mange av de samtidige vietnamfilmene. Flere av disse gjør krigen til en ramme for andre tema, istedet for å ta et oppgjør med den. Regissør Michael Cimino ønsker å gi en realistisk versjon av den romantiske forestillingen om krig som den ultimate manndomsprøve: maskulinitet synes her å være uløselig knyttet til alkohol, skytevåpen og jakt. Gjennom psykologisk troverdige skildringer ser vi Mike gjennomgå sin manndomsprøve, hvor han konfronteres med sine idealer. Den realistiske og usminkede krigsskildringen gjør seg også gjeldende på et stilistisk plan. Billedmessig markeres dette ved raskere klipp og tettere utsnitt i vietnamsekvensene. Samtidig får bildene et råere, mer dokumentarisk preg, noe som fungerer som en replikk til fjernsynets nyhetsreportasjer. Krigen er brutt ned til sin minste grunnleggende enhet: liv som ufølsomt rives bort. Den russiske ruletten fremstår som filmens bærende metafor. Cimino har dermed komprimert samtidens herskende oppfatning av amerikanernes militære innsats i Vietnam til ett bilde: soldaten som i sinnsyk lek skyter seg selv i hodet. olep/red.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.