Film

"The Big Sleep", Regi: Howard Hawks, USA 1946

Raymond Chandler, en av litteraturens mer tvilsomme helter, var medlem av generasjonen som reddet kriminalhistorien fra halvseriøse ukeblader. Romanen "The Big Sleep" ble til gjennom et pulp-magasin ved navn The Black Mask. Plottene fra to historier han hadde fått på trykk i tidsskriftet ble satt sammen for å skape en bok, ganske enkelt fordi den da ukjente forfatteren trengte penger. Resultatet er et av krimlitteraturens mest kjente verker. Boken ble utgitt i 1939, og da Hawks tok filmatiseringen fatt var Chandler i vinden som aldri før. Han hadde ikke tid til å bearbeide romanen selv, så Hawks leide inn William Faulkner og en kvinnelig krimforfatter til å gjøre teksten mer kinovennlig. Et rot-i-hop-plot og to manusforfattere som aldri kommuniserte: Bakgrunnen forklarer kanskje delvis den forvirrende handlingen i filmen, som ikke en gang forfatteren helt forstår. Likevel er de fleste enige om at dette er fryktelig underholdende. Det skyldes nok mye den nobelprisvinnende manusforfatteren, samt godteposen av et persongalleri. Foruten den kompromissløse privatdetektiven Philip Marlowe - $25 a day, plus expenses - finner vi alle de nå klisjéaktige figurene vi forbinder med klassisk krim: en rik, eksentrisk arbeidsgiver (i rullestol for anledningen), hans bortskjemte døtre (som begge faller for privatdetektiven, til tross for hans totale mangel på gode manerer), særdeles suspekte tjenere, pluss et par småkjeltringer og en stor kjeltring. Tilsett masse kuler, cocktailer og one-liners, og vi er i boks! Som om ikke dette er nok til å redde filmopplevelsen for alle og enhver, følger det med en del Hollywood-sladder. Hovedrolleinnehaverne, Humphrey Bogart og Lauren Bacall, møttes først under innspillingen av en annen Hawks-film der Faulkner stod for manus, To Have and Have Not (se egen omtale). Da de samarbeidet for andre gang begynte gnistene raskt å fly. Det hadde seg faktisk slik at Hawks selv var riktig så betatt av Bacall, og så på henne som sitt eget lille mesterverk. Han ville gjerne gjøre henne stor i filmverdenen, og insisterte på at den gode kjemien mellom de to skuespillerne skulle utnyttes nok en gang i denne filmen. Litt bittert var det nok å se utvekslingen av snedige replikker utvikle seg til langt mer, med tanke på at det på sett og vis var hans egen produksjon det óg. Det ble til og med skrevet inn mange flere scener med de to enn hva Chandlers arbeid tilsa, og markedsføringen av filmen fokuserte i grunn bare på akkurat det. Seks måneder senere giftet de to seg. Stakkars Howard - hva ofrer man ikke for kunsten?
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.