Film

"Løperjenten", regi Vibeke Løkkeberg, Norge 1981

Løperjenten beskriver Bergen anno 1948. Filmens protagonist er den syv år gamle Kamilla, som vokser opp i et samfunn under gjenoppbygging og i en familie i full oppløsning. Foreldrene er mest opptatt av penger og seg selv. Men i sin jevnaldrende venn Svein finner Kamilla kjærligheten og solidariteten hun savner. Sammen går de to barna storøyde gjennom et liv og en tilværelse preget av svartebørs og ekteskapskriser. Løperjenten er et gripende drama, og en sår oppvekstskildring som ligger hinsides nostalgiens sødme. Filmen er et dyktig utført autentisk bilde av etterkrigstidens Bergen. Det mangler ikke på detaljrikdom, og filmen er et viktig portrett av de første gjenreisningsårene. Alle var riktignok ikke like fornøyde med fremstillingen. Filmen fikk kritikerprisen ved Den norske filmfestivalen i Haugesund, og Løkkeberg har i et intervju uttalt at bergenserne i salen pep ved utdelingen. Datidens kinosjef skal dessuten ha uttalt at filmen var "en skam for Bergen, og den verste, mest amatørmessige filmen som er laget." Løkkebergs filmer er dramatiske, og tar alle opp tema som makt og avmakt, og skam - det mennesker forsøker å skjule i sine liv. Dramatikken kommer frem i skildringen av menneskers forsøk på å bryte ut av låste situasjoner, og de vonde banene liv kan komme inn på, som er vanskelige å komme ut av igjen. I Løperjenten skildres barnets bevegelse mot det voksne og hvordan jenta på en måte kommer ut av det. Kamilla er et sensitivt vitne til de familiære konfliktene som utspiller seg, og hun søker trøst hos Svein, inntil barnevernet griper inn og plasserer ham på barnehjem. Gjennom hele filmen er det barnets perspektiv på verden som fremstilles, og Nina Knapskogs portrettering av syvåringen Kamilla er en stor del av filmens styrke. Regissøren tegner tydelige typer, og bortsett fra de to små protagonistene er alle karakterene negativt fremstilt. Løkkeberg debuterte som regissør i 1977 med Åpenbaringen. Hun har siden da blitt en markant og hett omtalt skikkelse i norsk film. Myten om den typiske Løkkeberg-filmen er fremdeles levende: den mørke, dystre filmen som langsomt skrider fremover. Hun ser gjerne på seg selv som en kunstner - en maler, og er i auteurisk ånd involvert i alt som skjer under filmproduksjonene sine. Løperjenten er regissørens egen favoritt, da den er det hun nærmest forbinder med egen barndom. Filmen er en viktig del av Norges filmarv, og kom i 1995 på UNESCOs oversikt over de femten mest betydningsfulle filmene fra Norge.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.