Film

Wittgenstein, av Derek Jarman

Wittgenstein Derek Jarmans Wittgenstein føyer seg pent inn i rekken av hans filmer basert på høydepunkter i europeisk kulturhistorie. Han hentet inspirasjon fra storheter som William Shakespeare i Stormen og maleren Michelangelo da Caravaggio i Caravaggio (se egne omtaler) og her altså fra den østerrikske filosofen Ludwig Wittgenstein (1889-1951). Jarman hadde for vane å ta seg friheter i sine tolkninger av historien. Hans hensikt var ikke å forfalske, men å utheve særskilte temaer i det materialet han tok for seg. Latente sosiale og politiske konflikter ble hentet frem, og presentert i en moderne form som blottla klassikerens stadige aktualitet. Dette er ikke i seg selv revolusjonerende, men Jarmans radikale måte å tolke stoffet på har vært, og er fremdeles, i stand til både å forarge og forundre. I Wittgenstein tar Jarman opp Wittgensteins homofile legning som en sentral del av hans kvaler, tanker og intellektuelle utvikling. Filmen tar oss med på en reise gjennom den opprørske filosofens turbulente liv. Helt fra barneårene er han et grublende menneske, som gjennom språkleker med en imaginær romskapning avdekker filosofiske problemer han kommer tilbake til senere i livet. Barnets uskyldige søken etter svar på vanskelige spørsmål, blir den voksne Wittgensteins lodd i livet, et smertefullt kall han ikke selv har kontroll over. Den intellektuelle slagmark i Wittgensteins hode hjemsøkes stadig av samfunnets fordømmelse, og ikke minst av hans egen forlegenhet i forhold til homoseksualitet. I et av sine desperate forsøk på å flykte fra denne tilværelsen, søker han seg til Sovjetunionen for å jobbe på fabrikk. Til svar får han at det ikke er bruk for ham ved fabrikken, men at han kan velge mellom to professorater. En ulykkelig historie, lidenskapelig fortalt, om mannen som ikke dugde til annet enn å være filosof. Wittgenstein var i utgangspunktet ment som en 52 minutters episode i Channel 4s fjernsynsteaterserie om store filosofer. Idet Derek Jarman ble hyret til å regissere Wittgenstein-avsnittet i serien, bestemte man seg for å filme den i 35 mm-format og oppjustere filmens lengde til 75 minutter, med tanke på mulig kinodistribusjon. Filmen ble vist under filmfestivalen i Berlin i 1993 og ble møtt med stor entusiasme. Igjen vakte Jarman oppsikt med sin evne til å skildre en fengslende historie. Da produsenten bak Wittgenstein Tariq Ali ble spurt om hvorfor han valgte Jarman som regissør, svarte han: "I needed someone with a fantastic amount of vision and imagination (…) and Jarman came to mind."
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.