Drapsmennene Max og Al kommer til en liten by og oppsøker en svensk bokser ved navn Ole Andersson, bare kalt Swede. De finner ham stilltiende ventende i et mørkt rom. Swede viser ingen tegn til motstand. Drapsmennene forlater åstedet, godt fornøyde med en vel gjennomført jobb. Riordan, en etterforsker ansatt i forsikringsselskapet der Swede hadde tegnet livspolisen sin, aner ugler i mosen. Han finner ut at Swede hadde levd et farlig liv etter å ha blitt lurt av en kvinne. Det var bare et spørsmål om tid før fortiden innhentet ham. Riordan, vel vant med et kjedelig liv i forsikringsselskapet, tiltrekkes av mysteriet rundt den myrdede mannen.
Hemingways litterære forelegg «The Killers» blir gjerne nevnt som novellen som filmen er basert på. Det ville vært mer riktig å si «inspirert av». Nesten hele filmen er en viderediktning av novellen, hvor novellens sentrale tema, den unge bokseren som har gitt opp livet, bare utgjør et startpunkt for filmens fortelling. Resten av historien er pur film noir, fortalt gjennom elleve flasbacks og en fantastisk virtuos åpningsscene.
Kitty Collins er i Ava Gardners skikkelse en femme fatale en hver stakkars noir-helt ville fortapt seg i. Så ikonisk er hun at hele begrepet femme fatale nærmest er synonymt med denne rollen. For både Ava Gardner og Burt Lancaster ble The Killers filmen som skjøt dem opp på filmstjernehimmelen.
sw/red.
The Killers. Regi: Robert Siodmak. USA 1946. Manus: Anthony Veiller, John Huston og Mark Hellinger, basert på en novelle av Ernest Hemingway. Foto: Woody Bredell. Musikk: Miklos Rozsa. Klipp: Arthur Hilton. Medv.: Edmond O’Brien, Ava Gardner, Albert Dekker, Sam Levene, Burt Lancaster m.fl. Engelsk tale, utekstet. Digital kopi, s/hv, 1 t 45 min.