Konsert

Avgarde presenterer: Odriozola Bonanza

Denne kvelden har Ricardo Odriozola en finger med i det meste som skjer

Program:
Hilde Annine Hasselberg
BERNHARD III V VII (20’)

Marcus Davidson
COLLAGE (15’)
 
pause

Ricardo Odriozola
AMETHYST GALLEON (20’)

Ricardo Odriozola
PARTING THOUGHTS (9’)

Robin Williamson – arr. Ricardo Odriozola
PORT LONDON EARLY

Robin Williamson/Woods/Caswell/ MacMillan – arr. Ricardo Odriozola
THE POOKA

Medvirkende:
Ricardo Odriozola, fiolin
Peter Palotai, bass
Claudia Cox, fiolin
Johanne Skaansar, bratsj
Giorgy Imanov, cello
Eirin Bjerkomp, klaver
Stein-Erik Olsen, gitar
Jostein Gundersen, blokkfløyte
Marcus Davidson, laptop/samples/ keyboard
Hilde Annine Hasselberg, vokal og elektronikk

Om verkene:

BERNHARD III V VII er et verk basert på tekster fra salme 3, 5 og 7 i Thomas Bernhards diktsamling Neun Psalmen. Tekstene handler om følelsen av å ikke strekke til, å ikke være et godt nok menneske og å ikke være flink nok i forhold til forventninger fra en høyere makt. Live-vokal og prosesserte vokalopptak er eneste form for lydkilde i dette verket.

COLLAGE er et stykke som baserer seg på svært forskjellige naturlydopptak som f.eks. bier, seler, spekkhoggere, fugler, havet, is og verdensrommet. Davidson spiller lydopptakene på et egenutviklet «virtuelt instrument» der hver tast representerer et lydopptak. Summen blir, ja nettopp, en collage.

AMETHYST GALLEON var opprinnelig skrevet mellom september 1983 og mai 1984. Verket gikk deretter gjennom en grundig revisjon som endte med dets andre versjon, som ble fullført i 1995. Komponisten var likevel ikke fornøyd med resultatet og reviderte stykket videre til han satte en strek for arbeidet den 26. august 2010. Amethyst Galleon er en komposisjon som forteller en historie. Historien er et slags eventyr fra virkeligheten. Musikken ble den eneste måten der en kunne beholde opplevelsen levende. Og det må ha vært litt av en opplevelse når komponisten har brukt 27 år for å komme til den (forhåpentligvis) endelige versjonen.

PARTING THOUGHTS var skrevet på et vendepunkt i komponistens liv. Det er et farvel-stykke. Musikken tar her farvel med et annet eventyr, dog veldig forskjellig fra det som fortelles i Amethyst Galleon.

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.