Cinemateket USF
Tirsdag 19. juni kl. 18.00
Onsdag 11. juni kl. 20.30
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Billettsalg ved inngangen like før visning
Akira Kurosawas Ran utspiller seg på Unno-sletten i Japan på 1600-tallet. Den gamle krigsherren Hidetora bestemmer seg for å fordele makt og eiendommer mellom sine sønner. Han overlater lederskapet for klanen til sin eldste sønn, Taro, og gir sine to yngre sønner, Saburo og Jiro, hver sin borg. Den driftige og handlekraftige Saburo motsetter seg farens beslutning, samtidig som han anklager Taro for å være for ubesluttsom og svak til å være klanens leder. Saburo bannlyses av faren for sin oppsetsighet, og forvises. Det blir opptakten til en blodig familiefeide mellom Hidetora og hans tre sønner.
Ran er en visuelt storslått film. I en lang rekke tablåer følger vi samuraihærenes forflytninger og kamper, ofte utelukkende akkopagnert av Toru Takemitsus Mahler-inspirerte musikk. Ran er legendarisk for sine nøyaktig koreograferte slagscener, noe som får krigshandlingene til å fremstå som en forskjønnet skjebneballett. Kurosawa går så langt at han til og med kler armeène i forskjellige farger, slik at tilskueren uanstrengt kan skille de gode fra de onde, og følge den blå hærens kamp mot den røde, i det grønne gresset.
Tatt i betrakting Kurosawas vektlegging av slagscenene, er det likevel filmens kammerscener som gjør sterkest inntrykk. Spesielt gjelder dette scenene som utspiller seg mellom den forføreriske og hevngjerrige Kaede, og Hidetoras sønner Jiro og Taro. I disse scenene er dramaet komprimert ned til en verbal maktkamp mellom få personer.
olep