Point Blank er en av de mest særpregede filmene fra Hollywood på slutten av 1960-tallet. Dette skyldes for en stor del briten John Boorman. Han bruker gangster- og thriller-genren for å utforske den økende fremmedgjøringen i en mekanisert, urban verden. Walker er en anakronisme fra 1940-tallets film noir transportert til 1960-tallets San Francisco og Los Angeles, der kvinnene tar for mange beroligende piller og gangsterne har byttet ut personligheten med grå dresser. Fremmedgjort og forvirret vandrer han rundt i en verden av betong, glass, stål og truende vertikale linjer. Faktisk er den vellykkede bruken av arkitektur som bilde på moderne fremmedgjøring så vellykket at filmen i dag brukes i undervisningen ved utallige arkitekthøyskoler over hele verden.
Lee Marvin gjør en av sine beste roller som Walker. Han er en ufølsom, uforsonlig drapsmann som ikke kan stanses, han er den tøffeste mannen du har sett, han åpner aldri en dør hvis han kan sparke den inn. Likevel er han maktesløs og forvirret, og ikke situasjonens herre.
olep