Søndag 23. mars kl. 21.15
Billetter
kr 80 ordinær
kr 40 medlemmer
Billettsalg ved inngangen like før visning
Vi mistenker at det hadde å gjøre med hans latterlig høye grad av perfeksjonisme, for det er et relativt lovende stykke arbeid til langfilmdebut å være. Det er en allegorisk fortelling, lagt til et ukjent land i en ukjent tid, om en gruppe soldater skutt ned bak fiendens linjer. Slik tilfellet er med svært mange debutfilmer synes ambisjonene å nå høyere en utførelsen. Den har et tungsinn og en voiceover som kan være hard å svelge i dag, men den har også en voldsom desperasjon som absolutt har noe ved seg.
Om man ser Fear and Desire i lys av hva som senere skulle komme fra Kubricks hånd, er det interessant at noen av hans mest gjennomgående tema også er til stede her: Mennesker som oppfører seg som maskiner kommer på et eller annet tidspunkt til å trø forkjært og tippe over, og mennesket er et vesen hvis dyriskhet kun så vidt holdes i sjakk av skjøre sosiale konstruksjoner.
Ikke forvent et glemt-mesterverk-øyeblikk, men for de som vil komplettere sine Kubrick-opplevelser er det obligatorisk oppmøte.
Forfilm 1: DAY OF THE FIGHT
USA 1951. DCP, s/hv, 12 min.
Den beste av Kuricks kortfilmer. Day of the Fight handler om en bokser som forbereder seg til kamp. Den er basert på billedserien ”Prizefighter” Kubrick gjorde for Look Magazine i 1949. Den er også en åpenbar forløper til Killer’s Kiss (1955) hvor boksing er sentralt, og inneholder noen scener nesten identiske med boksescenene i denne filmen.
Forfilm 2: FLYING PADRE
USA 1951. DCP, s/hv, 8 min.
En dokumentar om den katolske presten Fred Stadmueller som har et sogn i New Mexico så stort at han må fly for å spre håp og glede.
Forfilm 3: THE SEAFARERS
USA 1953. DCP, farger, 30 min.
The Seafarers er en oppdragsfilm Kubrick gjorde for Seafarers International Union. Det er hans første fargefilm, men er ellers høyst ordinær. Men for Kubrick-komplettister må den selvsagt vises.
sw