Cinemateket USF
Tirsdag 25. februar kl. 29.00
Onsdag 26. februar kl. 21.00
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Billettsalg ved inngangen like før visning
Franske kriminalfilmer fra 1950-tallet er et fantastisk skue. Selv om de er sterkt påvirket av Hollywoods film noir – en genre definert og navngitt i Frankrike – har flere av filmene en særegen fransk atmosfære. I Paris etter midnatt – som kritikeren Terence Rafferty påpeker – spiser ekte menn paté. «Det er en av få franske kriminalfilmer der verken karakterene eller filmskaperen opptrer i den villfarelsen at de er amerikanere.» Med andre ord: dette er en genuin, fransk klassiker.
Jean Gabin er «Max the Menteur» en eldre, velkledd og distingvert kjeltring. Nå er han 50, og ønsker å gi seg som forbryter mens han er på topp. Han har nettopp gjennomført et kupp av et parti gullbarrer, så nå tenker han å pensjonere seg. De neste tre dagene – tidsrommet som filmer spenner over – skal imidlertid kreve all den erfaring, kløkt og taktiske egenskaper han har ervervet seg i Paris’ underverden.
Det er vanskelig å ikke se likhetene mellom Max og Bob i Jean-Pierre Melvilles Bob le Flambeur (1954). Begge er eldre, erverdige og erfarne kjeltringer som nyter stor respekt i alle Montmartres barer og restauranter. Deres instinkt vet når oddsene er dårlige og på den måten holder de seg unna kasjotten – det eneste svake punktet deres er de impulsive og mindre erfarne håndtlangere de omgir seg med. I Paris etter midnatt er det nettopp Max’ trofaste og nære partner Riton som setter mesterplanen hans i fare.
olep