Film

FILM: Safety Last

Stumfilmens store komiker Harold Lloyd: "Laugh-out-loud funny and jaw-dropping in equal measure, Safety Last! is a movie experience par excellence, anchored by a genuine legend".

Vises 
torsdag 19.september kl. 21.15
søndag 22. september kl. 13.00
søndag 22. september kl. 19.00
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Billettsalg ved inngangen like før visning.

 Kvinner og barn sist!

Harold Lloyd, Charlie Chaplin og Buster Keaton regnes som de tre store komikerne fra stumfilmperioden. Og selv om de to andre nok er mer berømt i dag enn Lloyd, var det hans filmer som spilte inn mest på 1920-tallet. Ingen stumfilmskuespiller – uansett genre – tjente mer enn Harold Lloyd i det siste tiåret før lydfilmen overtok.

Lloyd lagde nesten 200 filmer i sin karriere, som spant seg fra en-aktere i 1914 til lydfilmer i 1947. I motsetning til Chaplin og Keaton varierte Lloyd på sine karakterer gjennom karrieren. Mest berømt er han nok uansett for sin karakter «brillemannen». Denne karakteren var en ung, ambisiøs, ressurssterk og ærlig mann fra landsbygden som dro til storbyen med mål å klatre på karrierestigen og bli suksessfull – en type man fant tusenvis av i USA på 1920-tallet og som dermed ga god gjennkjennelseseffekt hos publikum.

Det er flere årsaker til at Lloyd er mindre kjent i dag, og ironisk nok er kanskje den viktigste årsaken at han i likhet med Chaplin – og til forskjell fra Keaton – hadde full kontroll over filmene sine. For der Chaplin jobbet iherdig med å få vist sine filmer til nye generasjoner så lenge han levde, nektet Lloyd å vise sine filmer på kino med mindre de ble akkompagnert av et fullt orkester. Han hadde ikke laget dem for å bli klimpret til av en ensom pianist som han sa. Dette kravet ble aldri innfridd, og når han i tillegg krevde flere hundre tusen dollar for fjernsynsvisninger av filmene ble de liggende på hyllene i hans personlige arkiv. Ingen var villig til å betale det han krevde.

Først på 1950-tallet prøvde han selv å få sine filmer relansert, men fikk da et lite publikum. En grunn kan ha vært at Lloyds «brillemann» var så sterkt assosiert med 1920-tallet at filmene ble ansett som gammeldagse. De senere tiårene har han imidlertid fått sin renessanse, og da er det først og fremst Safety Last som imponerer et nytt publikum.

I likhet med Keaton leder Lloyd sine filmer mot et spektakulært klimaks som tar fullstendig pusten fra publikum – og som Keaton gjennomførte Lloyd som regel sine stunts selv. Safety Last er hans mest kjente i så måte, der det ender med at Lloyd klatrer på utsiden av en skyskraper til han når klokketårnet på toppen og blir hengende i viseren høyt oppe over trafikken på gaten. En scene som imponerer enda mer med tanke på at Lloyd fikk blåst av seg tommel og pekefinger på høyre hånd under opptak av en reklamefilm i 1919 – et handikap han skjulte ved å alltid bære hvite hansker i sine filmer.

«Laugh-out-loud funny and jaw-dropping in equal measure, Safety Last! is a movie experience par excellence, anchored by a genuine legend.» - Criterion Collection

olep

Safety Last. Regi: Sam Taylor og Fred Newmeyer. USA 1923. Manus: Jean Havez, etter en historie av Hal Roach. Foto: Walter Lundin. Musikk: Carl Davis. Medv.: Harold Lloyd, Mildred Davis, Bill Strothers, Noah Young, Anna Townsend, Wescott B. Clarke, Mickey Daniels m.fl. Utleie: Park Circus, Glasgow. Stum med engelske mellomtekster, utekstet. DCP, s/hv, 1 t 13 min.



Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.