Film

FILM: DEN SORTE DRØM, URBAN GAD 1911. STUMFILM MED LEVENDE PIANOAKKOMPAGNEMENT

HUNDRE ÅR GAMMEL KLASSIKER

Den sorte drøm. Regi: Urban Gad, Danmark, 1911. Manus: Urban Gad. Foto: Adam Johansen. Medv: Asta Nielsen, Valdemar Psilander, Gunnar Helsengreen, Ellen Holm, Peter Fjelstrup, Ellen Feldmann. Utleie: DFI, København. Stum med tyske mellomtekster. (Ark med engelsk og dansk oversettelse deles ut ved inngangen). Akkompagnement av Jørgen Larsson på piano. 35 mm, s/hv, 56 min.

DEN SORTE DRØM

Den unge sirkusrytter Stella kurtiseres av to menn: gullsmeden Hirsch og greven Waldberg. Det er greven som er hennes utkårede, men før hun får fortalt om sitt valg rammer tragedien. Waldberg setter seg i en enorm gjeld til gullsmeden etter at han taper stort på kortspill. I desperasjon over den fortvilte situasjonen kjøper han seg en pistol for å ta sitt eget liv. Stella oppdager pistolen og tar den fra ham. I et fortvilet forsøk på å hjelpe oppsøker hun gullsmeden der hun stjeler et halskjede. Hun gir det til greven slik at han kan selge det for å skaffe pengene han skylder. Gullsmeden ser i et speil at Stella tar kjedet, men i steden for å få henne arrestert følger han etter henne for å se hva hun skal med det. Når han ser henne gi det til Waldberg bestemmer han seg for å utnytte situasjonen.

Den sorte drøm er en klassisk stumfilmtragedie, spekket med desperasjon, skjebnesvangre misforståelser og fatale valg. Våre helter handler i beste mening, men det går så fryktelig galt til slutt. Som fortjent sa nok mange, siden de jo bedrev slik vovet umoral. Det kan være vanskelig for oss som lever hundre år senere å umiddelbart se denne forferdelige umoralen som visstnok brer seg utover lerretet, men i samtiden fikk de de danske og svenske stumfilmene stor oppmerksomhet nettopp for sine filmer som opererte på kanten av tidens moral.

Asta Nielsen var verdens mest berømte kvinnelige filmstjerne første halvdelen av 1910-tallet. Hun debuterte i Urban Gads Avgrunnen i 1910, som ble en formidabel suksess over hele verden. Etter bare fire filmer i hjemlandet reiste hun sammen med Gad til Tyskland i 1911 der de sammen skulle gjøre en stor rekke filmer som etablerte henne på stjernehimmelen. Selv om Nielsen fikk sitt gjennombrudd innen de tragiske melodramaene, viste hun sin allsidighet gjennom flere gode roller innefor både komedie og lystspill. Hun utmerket seg gjennom et skuespill som var mer subtilt og nyansert enn sine samtidige, og preget av en intuitiv forståelse for den nye kunstartens uttrykksmuligheter. I den forstand var hun den første virkelige filmskuespiller, og hennes internasjonale popularitet før 1920 var formidabel.

olep

Stumfilm med pianoakkompagnement av Jørgen Larsson

Vises sammen med "Reisen til månen".

 

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.