Utstilling

UTSTILLING: USELESS PRODUCTIONS

USELESS PRODUCTIONS med Daniel Andersson, Michael Boruch, Are Mokkelbost og Vemund Thoe

Tittelen på utstillingen Useless Productions er en direkte referanse til Georges Batailles begrep 'useless expenditure' (uproduktiv utgift), som i biologi og økonomi viser til en prosess hvor et energioverskudd (penger, biomasse, liv) i et system på et tidspunkt ikke kan absorberes av fortsatt vekst, og derfor må konsumeres, som Bataille skriver, "willingly or not, gloriously or catastrophically".

Bataille indikerer en tendens mot overskridelse i menneskeskapte samfunn som får synlighet gjennom forskjellige fenomener som krig, seksualitet og finanskriser, men også gjennom kunst og kulturell produksjon, overdådig arkitektur og monumenter. I følge Bataille og teorien om den uproduktive utgiften springer altså kunst, seksualitet, vold og krig ut fra den samme overskridelseslogikken.

Useless Productions er et forsøk på å forene kunstnere med distinkt forskjellige utgangspunkt og perspektiv. Kunstnerne benytter seg av forskjellige strategier, men har til felles bruken av funnet materiale for å skape særegne verdner hvor seksualitet, labilitet og mystisime får fritt spillerom.

Daniel Andersson
I collageserien Messianic Landscapes benytter Daniel Andersson seg av 1800-talls postkort med avbildninger av europeiske monumenter, arkitektur og steder som har gjennomgått radikale transformasjoner på grunn av katastrofale kriger og politiske og teknologiske revolusjoner i de foregående århundrene. I dag er disse postkortene ladet med auraen fra disse stedene som har vært scener hvor historiens teater har utspilt seg. Postkortene er dissekert og satt sammen igjen etter geometriske mønstre; perfekte krystallinske strukturer som minner oss på det løftet om framtidens utopier disse stedene manifesterte.

Det er et løfte om et dechiffrerbart budskap skjult bak den geometriske koden, men den geometriske konstruksjonen forblir esoteriske; konstruksjonen omskaper stedene til mytiske landskap: De overskrider kategoriene rom og tid. Anderssons collager minner oss på at sivilisasjoner bygges på tidligere kataklysmer, og at å utforske nye områder er det samme som å ødelegge dem. Det er lite rom for en romantisk forståelse av nostalgi i Anderssons collager, de er ikke skapt for å rekonstruerer fordums minner, men heller for å speile fremtidens ruiner og utopier vi bør unngå å jakte på.

Michael Boruch/Henry Darger
Henry Darger er en gåtefull, om ikke mytologisk karakter. Han ble født i 1892 og levde sitt voksne liv i ensomhet, uten famile, mens han jobbet som vaktmester ved et sykehus i Chicago. Først etter hans død, da huseierne skulle rydde ut av leiligheten hans, ble det avdekket at han hadde levd to liv. Blant eiendelene hans fant de en enorm produksjon av malerier og litteratur. Hovedverket hans var romanen In the Realms of the Unreal includes The Story of the Vivian Girls, in What is Known as the Realms of the Unreal, of the Glandeco-Angelinian War Storm Caused by the Child Slave Rebellion som består av femten bind og over femten tusen sider. Romanen er illustrert i tre bind med flere hundre akvareller og collager som viser Vivian-jentenes kamp mot ondskapens krefter; maleriene er enormt voldelige og forstyrrende i sin avbildning av lemlestelse og tortur.

Hele det mytologiske kraftfeltet som omslutter karakteren Henry Darger stammer fra leiligheten hans, og gåten Henry Darger er ytterligere holdt i live ved den strenge kontrollen over Dargers arv håndhevet av The Kiyoko Lerner Foundation som forvalter arven.

Michael Boruch er professor i fotografi ved DePaul University i Chicago. I 1972, kort tid etter Henry Darger døde, fikk han i oppdrag å dokumentere Dargers leilighet. Fotografiene har en tilsynelatende rett på sak deskriptiv kvalitet, men med en følsomhet for å avsløre interiøret. På mange måter minner de om Eugene Atgets fotografier av øde parisiske gater, butikker og interiører fra slutten av 1800-tallet. Lyset i Boruchs fotografier antyder at gardinene for første gang på flere tiår er åpnet for offentligheten for å avdekke Dargers andre liv og hans litterærer og billedmessige arv. Boruchs fotografier har ikke blitt gitt mye oppmerksomhet, og dette er første gang de vises utenfor USA.

Are Mokkelbost
Are Mokkelbosts collager i ION-serien er laget utelukkende av utklipp fra magasiner som er metodisk sorter etter farge og contrast. Mokkelbost bruker den avanserte klipp-og-lim teknikken han har utviklet til å lage utstuderte komposisjoner hvor polygonet er den grunnleggende formen som brukes til å skape en romlig form og en dragsugaktig dynamikk.

Det er en drømmeaktig karakter over Are Mokkelosts arbeider, eller kanskje heller en følelse av å betrakte en verden dominert av motstridende krefter som er fullstendig gått av hengslene; en abstrakt visjon av et isbreaktig landskap som går i oppløsning i en annen galakse.

Fra sin posisjon i bane rundt jorda fanger Hubble-teleskopet bilder av fjerne nebulaer, gigantiske interstellare stjernedannende masser av støv, hydrogen, helium og plasma. Det store paradokset med bildene fra Hubble-teleskoet er at lyset fra nebulaene er langt utenfor det spektret som det menneskelige øyet kan oppfatte. Nebulaene er rett og slett usynlige for det menneskelige øye. Nattehimmelen er svart fordi vi ikke er i stand til å se lyset som gjennomstråler universet.

På 1500-tallet skapte Hieronymus Bosch sine berømte apokalyptiske visjoner. Som mange visjonære litterære og kunstneriske verk har det vært spekulert om Boschs' visjoner var et resultat av sinnssykdom, narkotiske stoffer eller sinnssykdom fremkalt av narkotika. Uavhengig av om det har seg slik eller ikke, så har Boschs' visjonære malerier formet måten vi forestiller og transformasjonen av verden slik vi kjenner den til noe annet, noe usett. Are Mokkelbosts arbeider innehar kvalitetene fra både den middelalderske apokalyptiske visjonen og den teknologiske transformasjonen Hubble-teleskopet gir synlighet til. Hvis det noen gang var skjønnhet i synet av verdener som går i oppløsning, så ville det se slik ut: Forferdelig og storslagent.

Vemund Thoe
Vemund Thoes video Cars simple er en enkel men presist formulert collage av bevegelige bilder av lekebiler og en forstyrrende, tvetydig dialog mellom en pasient påvirket av det psykotropiske legemiddelet Haliperidol i samtale med sin terapeut. Videoen er mørk og hypnotiserende, enkel og kompleks. Etter ønske fra kunstneren beskrives ikke verket nærmere.

Utstillingen åpner 29 mai og vises t.o.m. 22. juni.

Åpent tirsdag, lørdag og søndag kl. 12 - 16 / onsdag, torsdag og fredag kl. 17 - 21. Det er fri adgang til alle utstillinger i Visningsrommet USF.

 

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.