WHATEVER WORKS
VISNINGSROMMET USF 29 JANUAR - 7 MARS
Inger Wold Lund (No) - Jacqueline Forzelius (Se/No) - Gustav Hillbom (Se) - Kristine Øksendal (No)
'Whatever works' uttrykker i praktisk språkbruk både en resignert, kynisk holdning og en pragmatisk. Men det kan også uttrykke en anarkistisk holdning som er i slekt med Paul Feyereabends vitenskaplige prinsipp, anything goes. Det er paradoksalt og poetisk når Google erstatter det nærmest altomfattende Whatever med ett bilde. Google er blitt til en autoritær språkmaskin som oversetter mitt og ditt begjær (kunnskap i dette tilfellet) direkte til et populærkulturelt ikon. Verkene i utstillingen peker alle i retning av et underliggende begjær mot overskridelsen.
Forfatteren JG Ballard forteller i et intervju fra 1971 om en maskin han ønsker seg, en slags teleksmaskin som uavbrutt forer ham med informasjon: "Utdrag fra vitenskaplige journaler, det siste sladderet fra Hollywood, passasjerlistene fra 707'en som har styrtet i Andesfjellene, fargeblandingene i ny billakk" osv. Det er ikke bare en forutanelse av internett Ballard beskriver, men en slags utopisk drøm om en interesseløs, objektiv stemme som likestiller all informasjon og oversetter den til rent språk. Google derimot, er en oversetter i den forstand at en hver forespørsel behandles i forhold til et miste felles multiplum av forventninger om hva du ønsker å vite.
De fire kunstnerne i Whatever Works tar på forskjellige måter opp problemet med oversettelse i sine arbeider, og de tar utgangspunkt i grunnleggende begjærssituasjoner hvor noe potensielt voldelig ligger under overflaten.
Inger Wold Lund gjennomfører i arbeidet Wasted en kartlegging av ti dager på fylla. Hun stiller spørsmålet hva den summariske nedtegnelsen av overskridelsens banale forløp lar oss sitte igjen med, annet enn en gjenkjennelse av begjæret etter overskridelsen.
Jacqueline Forzelius video The community said art failed er en iscenesettelse av kunsten og kunstnerens destruktive aggresjon mot seg selv. Det mislykkede kunstverket, og dermed også den mislykkede kunstneren hånes og tortureres i en masokistisk seanse.
Gustav Hillbom viser verkene Kajjiniseuki Rodoait. For the future of society and industry. Depending on your needs og Announcements (Of Fairly Unknown Origin) som begge tar utgangspunkt i en oversatt kopi av Industrial Society and Its Future av Theodore Kaczynski (kjent som The Unabomber Manifesto). Teksten ble oversatt ved hjelp av Google Translate gjennom albansk, arabisk, bulgarsk, katalansk, kinesisk (forenklet), kinesisk (tradisjonell), kroatisk, tsjekkisk, dansk, nederlandsk, engelsk, estisk, filippinsk, finsk, fransk, galisisk, tysk, gresk, hebraisk, hindi, ungarsk, indonesisk, italiensk, japansk, koreansk, latvisk, litauisk, maltesisk, norsk, polsk, portugisisk, rumensk, russisk, serbisk, slovakisk, slovensk, spansk, svensk, thai, tyrkisk, ukrainsk, vietnamesisk og tilbake til engelsk.
Kristine Øksendals triptyk Cristal-Mirror-Maze viser en kvinne på en strippeklubb som danser delvis dekket av et banner med et budskap man ikke kan lese.
Gustav Hillbom er student ved Konstfack i Stockholm.
Inger Wold Lund er masterstudent ved Statens Kunstakademi.
Jacqueline Forzelius bor og jobber i Bergen.
Kristine Øksendal bor og jobber i Oslo.
Utstillingåpning fredag 29 januar kl. 19:00 i Visningsrommet USF.
Alle er velkomne. Fri adgang.
Se også www.visningsrommet-usf.no for mer informasjon.
Utstillingen vises i perioden 29 januar - 07 mars.