Film

FILM: DET FØRSTE MACHETEANGREPET, REGI MANUEL OCTAVIO GOMEZ

La primera carga al machete. Regi: Manuel Octavio Gómez, Cuba, 1969. Manus: Alfredo L. Del Cueto, Julio Garc¬a Espinosa, Manuel Octavio Gómez og Jorge Herrero. Foto: Jorge Herrero. Musikk: Leo Brouwer og Pablo Milanés. Medv: Adolfo Llauradó, José Rodr¬guez, Idalia Anreus, Eslinda Nuez, Pablito Milanés m.fl. Spansk tale, engelske undertekster. 35mm, s/hv, 1 t 24 min.

Det første macheteangrepet
Da regissør Manuel Octavio Gómez skulle bidra til den historiske gjenvinningen av cubansk historie ville han at filmen skulle se ut som om den var hundre år gammel. Det første macheteangrepet feirer - ja, riktig - det første macheteangrepet i Cubas første frigjøringskrig mot den spanske kolonimakten, som skjedde i 1868. For å få filmen til å se ut som en dokumentar fra filmens spede barndom - strengt tatt fra et par tiår før filmens fødsel - brukte man en spesiell type filmrull som man overeksponerte. Dette førte til et grovt bilde med helt ekstremt sterke svart-hvittkontraster. Resultatet er dødskult. Skyggespillet er spesielt effektivt i hektiske kampscener, hvor man i mørket ser svarte cubanere med glinsende svetteperler i kontrast mot ansiktet, og deres skinnende macheter farer gjennom tussmørket.

Om man vil trekke linjer til den aktuelle politiske situasjonen på Cuba i 1969 kan man selvfølgelig gjøre det. Men Gómez' ønsket først og fremst å skildre den historiske opprørsbegivenheten, en krigsepisode hvor en gerilja bevæpnet med tradisjonelle jordbruksredskaper - macheten er faktisk spesiallaget for å kutte sukkerplanter - maktet å stoppe den spanske kolonimaktens tropper som rykket frem mot byen Bayamo.

Filmen er bygget etter tradisjonelle dokumentar-prinsipper, med viltre håndholdte scener fra den sentrale kampen klippet sammen med intervjuer av med alle de involverte fra begge sider, samtale med folk på gateplan, samt forklarende deler om machetens fordeler. Disse elementene gjør filmen til en vaskeekte mockumentary. Det er naturlig nok vrient å finne ekte filmmateriale fra 1868.

Trubadurskikkelsen som lusker i skyggene, med Pablo Milanés' vare, vakre sang tilfører stemning og spenning. Den følger god revolusjonær latinamerikansk tradisjon. Milanés hadde blitt tatt opp av filminstituttet ICAIC samme år som nordamerikansk pop og rock ble forbudt på cubanske radioer, selv om han et par år tidligere på sekstitallet hadde slitt i arbeidsleir for å bli av med sine hippie-tendenser. Macheteangrepet var starten på et fritt Cuba. Så får man spørre Pablo hvor fri han følte seg hundre år etter.

red./olep

 

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.