La belle histoire. Regi: Claude Lelouch, Frankrike, 1992. Manus: Claude Lelouch. Foto: Frank Camhi og Jean-Yves Le Mener. Musikk: Francis Lai og Philippe Servain. Medv: Gérard Lanvin, Béatrice Dalle, Vincent Lindon, Marie-Sophie L., Patrick Chesnais m.fl. Fransk tale, norske undertekster. 35mm, farger, 3 t 8 min.
En vakker historie
En vakker historie handler om sigøyneren Jesus og Odona, en kvinnelig tyv. Det er kjærlighet fra første blikk - men når var egentlig det? "Déjà vu" er stikkordet, og filmen er en reise i tidligere liv, fra Jesu tid til i dag.
"Nok en gang er kjærligheten den vakreste av alle historier. Derfor heter filmen En vakker historie," erklærte Claude Lelouch da filmen ble lansert. Regissøren er kjent for sine noe pretensiøse uttalelser som "Denne filmen får ikke plass i et manus eller et handlingsreferat." Den var tydeligvis for stor for vanlig fremvisning også: I forkant av premieren ble en 70 mm-kopi av filmen vist på et 300 kvadratmeter stort lerret på Kongressenteret i Paris. Cinemateket USF håper likevel å kunne yte filmen rettferdighet på våre beskjedne 25 kvadratmeter.
Claude Lelouch er mest kjent for En mann og en kvinne (1966), et av 1960-tallets mest populære kjærlighetsdramaer. Han er en av Frankrikes mest folkekjære regissører, men sørgelig få av filmene hans er blitt vist på kino i Norge. Den siste var Sammentreff og tilfeldigheter i 2000 - foruten et bidrag i episodefilmen 11. september (2002) - men han fikk nok mer oppmerksomhet for Les Misérables i 1995, med en aldrende Jean-Paul Belmondo i rollen som Jean Valjean. Lelouch har vært kalt en fattigmanns Godard. De to regissørene nærer den samme kjærligheten til bilder, den samme sansen for ordspill og sitater og den samme begeistringen for montasje. Men Lelouch har en grunnleggende naivitet som filmskaper. Når han forlater sine paradenummer - sentimentale historier eller lekne skøyerstreker - og blir filosofisk, faller han lett inn i en pretensiøs bane.
I En vakker historie er begge de positive sidene ved Lelouchs skaperlynne til stede. Filmen er full av vakre og velkomponerte bilder, den er deilig romantisk og bæres av et suggererende lydspor. Filmens behandling av reinkarnasjonstemaet er muligens mer problematisk og vanskelig å fordøye, men med en smule godvilje eller en svermerisk innstilling kan også dette godtas. Med suveren beherskelse av mediet har Lelouch skapt et univers fjernt fra den postmoderne ironi - romantisk og inderlig.
olep/red.Cinemateket USF