Motforestilling. Regi: Erik Løchen, Norge, 1972. Manus: Erik Løchen. Foto: Knut Gløersen. Musikk: Erik Løchen. Medv: Espen Skjønberg, Per Theodor Haugen, Knut Husebø, Anne Marie Ottersen, Kari Rasmussen m.fl.. Norsk tale, utekstet. DCP, s/hv, 1 t 37 min.
Motforestilling
Motforestilling ligner ingen andre norske filmer. Den er fullstendig unik både i form, innhold og intensjon. Det er en studie i planvridning og sirkulær tid, og med en handling det er umulig å gi et fornuftig referat av. Handlingen har tre plan: det første planet er bilder fra en filminnspilling. Scener fra filmen som blir spilt inn utgjør det andre planet. På det tredje planet er vi vitne til en kjærlighetshistorie mellom to av skuespillerne. De tre nivåene er vevd sammen uten klare overganger. Det som skjer på ett plan kan godt få konsekvenser på et annet. Samtidig reflekterer karakterene over historiene som fortelles, filmens vesen, kjærligheten og forskjellige politiske spørsmål.
Motforestilling er den andre og siste spillefilmen Erik Løchen regisserte. Han debuterte med den fantastiske Jakten i 1959, av mange regnet som tidenes beste norske film. Det skulle gå tretten år før han fikk gjort Motforestilling, som ikke står noe tilbake for debuten med sitt intrikate og fascinerende lek med filmmediet. Årsaken til at det tok så lang tid - og at han aldri fikk en ny mulighet - var nok at hans visjonære og nyskapende filmspråk ikke ble forstått av samtiden. Kanskje var også episoder som da Løchen i et møte med filmkonsulenten startet det hele med å gå bort til konsulentens skap, åpne det og brøle "halloooo!" med på å begrense mulighetene hans til å få finansiert prosjektene sine.
olep