Film

"It's All True: Based on an Unfinished Film by Orson Welles". Regi: Bill Krohn, Myron Meisel og Richard Wilson, USA/Frankrike, 1993

I 1942 reiser Orson Welles til Brasil. Myndighetene har bedt ham om å filme en dokumentarfilm fra Sør-Amerika. Fra myndighetenes side er håpet at dette skal styrke de internasjonale båndene fra nord til sør på kontinentet. Welles er i sluttfasen på sin film The Magnificent Ambersons, og filmstudioet RKO lover å sende ham redigeringsutstyr slik at han kan ferigstille filmen i Rio de Janeiro. Slik skal det slett ikke gå. The Magnificent Ambersons blir i stedet en av filmhistoriens mest berømte ”tapte” filmer, da sjefene i RKO bestemmer seg for å klippe den selv, skyte nye scener og dessuten ødelegge de utelatte originalnegativene. Som om ikke dette er nok blir RKO deretter omorganisert. Welles mister dermed støtten til sin nylig påbegynte film i Brasil. Den skulle hete It’s All True. Muligens var det her det begynte. I 1942, på nesten samme tidspunkt, ble to av Orson Welles’ filmer gjort ukomplette. Siden ble det mange flere ufullendte filmer fra Welles’ hånd. Materiale fra flere av disse har siden hatt en tendens til å dukke opp i gamle arkiver, så også med It’s All True. Tidlig på 90-tallet fant man en del filmruller i Paramounts hvelv i Hollywood, og på disse fantes opptakene til It’s All True. Welles planla å la filmen bestå av tre korte filmer om Sør-Amerika: "My Friend Bonito" (co-regissert med Norman Foster), "The Story of Samba" og "Four Men on a Raft". Den første av disse finnes det kun fragmenter av, den andre består stort sett av uferdig karnevalmateriale, mens den siste ble nesten helt ferdigstilt. Etter funnet hos Paramount dro Bill Krohn, Myron Meisel og Richard Wilson til Brasil og snakket med mennesker som hadde deltatt i filmingen. De har laget en montasje bestående av disse korte intervjuene og Paramount-materialet, hvor "Four men on a Raft" utgjør filmens hjerte og sjel. I denne sekvensen gjenskapte Orson Welles en virkelig historie, hvor fattige fiskere reiste nesten 250 mil med båt for å protestere mot økonomisk urettferdighet overfor Brasils styresmakter. Den viser oss Welles på sitt beste og mest karakteristiske som regissør: Vakre dypfokusbilder i sort/hvitt, med utstrakt bruk av froskeperspektiv. Denne delen av filmen er ordløs, men med forsiktige lydeffekter og veltilpasset musikk puster Krohn, Meisel og Wilson nytt liv i materialet. It’s All True er ikke bare bevaring av filmhistorien, den er også en solid utvidelse av den.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.