Film

"Portrett av Teresa", Regi: Pastor Vega, Cuba, 1979

Cuba har i likhet med en del andre latinamerikanske land rykte på seg for å være et macho-samfunn. Også filmindustrien deres er mannsdominert, men en del av gutta har greid å lage skarpe filmer som kritiserer den cubanske machismen. Regissør Pastor Vega lar sin tittelrolle Teresa symbolisere nasjonen. Daisy Granados, den store stjernen fra filmer som Minner fra underutviklingen (se egen omtale), overbeviste og fikk cubanske kvinner til å identifisere seg med henne. Alle dro med seg sine menn på kino, og debatten om kjønnsroller kokte. Teresa står til halsen i ansvar, som leder på jobben og i fagforeningen, og med barn og mann som krever mye oppmerksomhet. Paret skilles for en stund når mannen Ramón krever mer tid med henne, og han starter straks et annet forhold. Så skal de forsones. Teresa spør hva som ville skjedd hvis hun hadde hatt en affære, og Ramón sier at menn er annerledes. Med dette utgangspunktet analyserer Vega holdninger i et samfunn som i teorien la bak seg alle splittelser og ulikheter 20 år før. Det er vanlig at kritiske cubanske filmer klager på de av revolusjonens prinsipper som ikke har blitt oppnådd, snarere enn å kritisere verdigrunnlaget for selve revolusjonen. Teresa følges i ulike sosiale sfærer, og posisjonen hennes forandrer seg etter hvilken sammenheng hun opptrer i. Det objektive kameraet iakttar paret uten å ta parti, slik at publikum oppfordres til selv å tolke hva som er rett. Behovet for publikums bidrag til budskapet er i tråd med Julio García Espinosas cine imperfecto, men Portrett av Teresa er også et gjensyn med neorealistisk cubansk film. Med stødig kamera og kontinuitetsklipping skildrer Vega hverdagslivet på en måte som oppfordrer til ettertanke, og eventuelt til forandringer. På Cuba er det langt mer akseptert at menn har elskerinner enn at kvinner har elskere. Baller er synonymt med mot. Det er ikke uten grunn at onde tunger kaller den cubanske formen for kommunisme for machist-leninisme. Kritikk av machisme har vært en gjenganger i cubansk film siden midt på sekstitallet, og Portrett av Teresa er en kvinnefilm med cojones.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.