Film

Akademiet Cinemateket: Filmmusikk

Siden filmens spede start har musikken hatt en sentral rolle i folks filmopplevelse. Til de stumme filmene spilte orkestre kontinuerlig musikk. Det ble tidlig utviklet et system for hvordan musikken skulle lyde for å forsterke følelsene filmen skulle fremprovosere. Da lydfilmen kom ble musikken selektiv. Musikken tok da større del i fortelleteknikken og den dramaturgiske oppbygningen. De store Hollywood-studioene hadde mange ansatte i sine musikkavdelinger, og kvernet ut originale temaer i fleng. Det klassiske systemet var ensbetydende med overdådige strykere. På femtitallet brakte spesielt Hitchcock-filmer mer sparsommelig kammermusikk inn i filmen, og jazzen meldte seg også på. Popmusikken kom med storm på sekstitallet, så også i filmverdenen. Filmer fylt av nye slagere ble populære. Siden syttitallet har gamle metoder blitt brukt om hverandre, og mange blander nå de ulike tilnærmingene til filmmusikk sammen i en og samme film. Cd-er med filmmusikk fra populære filmer selger som varmt hvetebrød. Filmprodusenter betaler i dyre dommer for rettighetene til å bruke kjente sanger på sine lydspor. Filmentusiaster hiver seg dessuten over cd-er med original strykermusikk fra episke kassasuksesser, der kjente artister akkompagnerer rulleteksten. Denne kvelden holder Peter Larsen et foredrag om filmmusikkens fascinerende historie. Han er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap på Universitetet i Bergen.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.