Film

"El abrazo partido", regi: Daniel Burman, Argentina 2004

Lost Embrace Den unge jødiske gutten Ariel bor i Buenos Aires. Foreldrene ble skilt noen uker før han ble født, og faren reiste til Israel, visstnok for å kjempe i Yom Kippur-krigen i 1973. Han og sønnen har ikke hatt noen form for kontakt siden den gang. Nå ønsker Ariel selv å forlate Argentina, og leter derfor etter passene som besteforeldrene brukte da de utvandret fra Polen for å unnslippe Holocaust. For å få tak i dem, må han svare på en rekke spørsmål om faren, og grave seg ned i familiehistorien som han har mest lyst til å rømme fra. Store deler av Lost Embrace er lagt til et klaustrofobisk, multikulturelt kjøpesenter i Buenos Aires, der Ariels mor har en undertøysbutikk side om side med jødiske reisebyråer og koreanske matvarebutikker. Ariel får dagene til å gå ved å flørte med morens unge kvinnelige kunder. Som hovedpersonene i mange nye argentinske filmer (se artikkel), er han usikker på sin egen identitet. Han drømmer om å bli polsk statsborger, for slik å finne igjen noe av det han har tapt. Som så mange unge i Argentina etter den økonomiske krisen, nærer han en mistro til autoriteter - i hans tilfelle representert ved den fraværende faren. "Jeg bygget hele historien rundt et moralsk dilemma," har den gang 31 år gamle Daniel Burman sagt om Lost Embrace. "En mann forlater familien sin for å kjempe for en idé. Er han en drittsekk eller en helt? For meg er han helt klart en drittsekk. Ingenting rettferdiggjør å svikte ansvaret man har for å hjelpe barna sine til å forstå hvem de er." Burmans regi, og spesielt hans kameraarbeid og klipp, bidrar til å gi Lost Embrace et visuelt uttrykk som er like fragmentert som Ariel selv. Burman har tidligere laget blant annet Alle flyvertinner kommer til himmelen, som ble vist under BIFF i 2001. Mye av filmens humor oppstår i møtet mellom Ariel og den høylytte moren hans, en karakter som synes å ha vandret ut av Seinfeld eller en Woody Allen-film. Nettopp Allen-sammenlikningen har blitt gjort av mange kritikere; Lost Embrace er i høy grad dialog- og karakterbasert, og Ariel er nevrotisk, retningsløs, og apatisk i møte med sine mer dominerende familiemedlemmer. Lost Embrace vant Sølvbjørnen under fjorårets Berlinale. Daniel Hendler mottok samme pris for sin rolle som Ariel. Filmen er et vittig, vakkert og usentimentalt lite drama som fortjener all oppmerksomheten den har fått. Og til slutt et lite tips: Ikke forlat Cinemateket USF før rulleteksten er ferdig.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.