Film

Forbrytelsens Element, Lars Von Trier, Danmark 1984

FORBRYTELSENS ELEMENT Forbrytelsens element er en dystopisk kriminalfilm. Politietterforsker Fischer prøver hos en psyko-analytiker i Kairo å få klarhet i sine fortrengte traumatiske opplevelser fra oppdrag i Europa. Filmen bringer oss, sammen med Fischer, ut på etterforskning av «lottomordene»: mord hvor småjenter blir funnet kvalt og lemlestet på ident-isk vis i ulike byer. Det Europa Fischer møter på sin etterforsking er et Europa i forfall. Man kan ikke lenger skille årstidene fra hverandre. Pesten dreper, teknikken har sluttet å fungere og det fullstendige kaos rår. Som det sies i filmen: «Her finnes lov, men ingen orden. Her finnes anarki, men ingen frihet.» I jakten på morderen oppsøker Fischer sin gamle lærer fra politiakademiet. Sistnevnte hadde en gang en teori om «the element of crime», hvor etterforskeren må identifisere seg totalt med den kriminelle for å oppklare saken. Den gamle læreren avfeier nå teorien som farlig fiksjon. Etter hvert som Fischer rekonstruerer den hovedmistenkte begynner han å forstå den kompleksitet, geografi og systematikk som ligger bak mordene. Det er først og fremst bildene som gjør Forbrytelsens element til en god dystopisk film. Bildene som tegnes av Europa er så fylt opp til randen av detaljer at vi mister oversikten og får lyst til å se filmen en gang til. Filmen har en gjennomgående klaustrofobisk stemning. Vi kan føle trykket, lukten av innestengt luft og forfall. Lyset er hele tiden dempet. Fargen på bildene er en sykelig gulfarge som aldri tar slutt. Bildene er alltid rå og brutale, og von Trier overøser oss med sanseinntrykk som ser ut som de er hentet fra kloakkvann. Likevel er bildene samstemte og vi sitter igjen med en følelse av å ha sett noe frastøtende og ekkelt, men i en estetisk tiltalende form. Von Trier benytter seg av engelske skuespillere da han mener at det internasjonale kriminelle språk er engelsk. I tillegg må det nevnes at han ønsket å nå et større publikum enn bare Skandinavia. Filmen springer ut fra von Triers kjærlighet til film noir. Den henter tydelig mye inspirasjon fra denne sjangeren, men også fra tysk ekspresjonisme og science fiction. Von Trier har med Forbrytelsens element blitt beskyldt for å lage en film hvor alt er hentet fra andre filmer, man kan nevne Fritz Langs M (1931, Bfk h-03), Mad Max (1979), samt stemmingen i Stalker (1979, Bfk v-03). Filmen inne-holder mange skjulte referanser til andre filmer, men uansett er dette von Triers dystopiske visjon av et Europa i forfall. er von Triers debutfilm og filmen vant Grand Prix i Cannes i 1984 for beste tekniske bidrag.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.