Mens regissøren alltid har vært den store kunstneren på filmfeltet, har tv-dramatikken historisk sett vært ansett som manusforfatternes medium. Og man finner få bedre eksempler på manusforfatteren som auteur enn britiske Dennis Potter (1935-1994). Potter huskes i dag best for serien The Singing Detective, som fire år før Twin Peaks kom på lufta introduserte britiske tv-seere for et hallusinatorisk univers befolket av vakre kvinner, kaldblodige nazister og detektiver med fløyelsmyke røster – drømt frem av en krimforfatter som var hospitalisert med en alvorlig hudsykdom.
Dette er imidlertid bare én av de mange idiosynkratiske arbeidene Potter skrev for BBC, fra han begynte å bidra til fjernsynsteaterprogrammet The Wednesday Play på midten av 60-tallet, til han avsluttet sin karriere med de selvbiografiske seriene Karaoke og Cold Lazarus like før sin død. I denne utgaven av Tv-teket vil vi gi en introduksjon til Potters’ karriere og arbeid, og se nærmere på den historiske koblingen mellom tv-drama og scenedramatikk.
Gjester er teaterviter Tora Optun og filmkritiker Emilio Sanhueza.
Tv-teket kurateres av filmanmelder i Dagbladet og tv-kritiker i Morgenbladet Aksel Kielland, og er støttet av Norsk kulturråd.