En gruppe parisiske ungdommer planlegger og gjennomfører en serie terrorangrep. Deres motivasjon forblir et mysterium. Når operasjonen er gjennomført søker de tilflukt på et stengt kjøpesenter for å skjule seg. Herfra følger lange timer med fortvilelse, frykt og materialistisk fråtsing, før de franske politistyrkene griper inn.
Den franske auteuren Bertrand Bonellos (Saint Laurent, House of Tolerance) begynte å arbeide med Nocturama et halvt tiår før grusomhetene i Paris i november 2015, og den ferdige filmen kommer da innenlandsk terror når nye nivåer i dagens Frankrike. Filmen er kontroversiell, ikke for hva den inneholder, men på grunn av hva den utelukker. Det burde ikke avskrekke folk fra hverken å se den eller tenke over spørsmålene den reiser.
Interiør/eksteriør, bevegelse/stillstand, individuell handling/grupperestriksjoner – disse er ulike akser hvor Nocturamas temaer spinner rundt. Hvor er striden? Vel, det er ikke en spesifikk henvisning til religiøs ekstremisme. Terrorismen i filmen er frikoblet dette. Hvorvidt denne tvetydigheten var et modig valg, og i hvilken grad den kommenterer fragmentering og politisert vold i vestlige samfunn er veldig mye opp til publikum. Uansett, i et år med en rekke terror-inspirerte filmer, har Bonello adressert radikaliseringen av det 21. århundrets ungdom på en dyp og enestående måte.
Nocturama. Regi: Bertrand Bonello. Frankrike/Tyskland/Belgia 2016. Utleie: Another World Entertainment. Fransk tale, norske undertekster. DCP, 2 t 10 min.