Older Brother, Younger Sister innehar en spesiell plass i Naruses filmogafi. For en gangs skyld kommer her de undertrykte følelser til overflaten og får direkte fysiske utløp. Selv om tittelen indiker fokus på et søskenpar, er det nok en gang en hel familie vi møter. Kvinnene i familien er de som holder den sammen, arbeider, går på skole, tjener penger, mens mennene driver dank og lager bråk. Om graviditeten og bryllupet er de ytre kildene til konfliktene, beveger vi oss som alltid med Naruse inn i et helt kompleks av underliggende følelser.
Så og si samtlige av Naruses filmer er lagt til storbyen. Older Brother, Younger Sister skiller seg ut i så måte ved at hele filmen foregår i en liten landsby. I sine urbane filmer bruker Naruse ofte miljøbilder av byen til å markere skille mellom ulike sekvenser. I Older Brother, Younger Sister er det bilder av den lille elven som renner gjennom landsbyen som har denne funksjonen. Kanskje var det dette som lå bak da Akira Kurosawa hadde følgende metafor på Naruses registil, «a flow of shots that looks calm and ordinary at first glance, but reveals itself to be like a deep river with a quiet surface disguising a fast-raging current underneath.»
CiO/red./olep
Ani imôto. Regi: Mikio Naruse. Japan 1953. Manus: Yôko Mizuki, etter en roman av Saisei Murô. Foto: Shigeyoshi Mine. Musikk: Ichirô Saitô. Klipp: Toyo Suzuki. Medv.: Machiko Kyô, Masayuki Mori, Yoshiko Kuga, Yûji Hori, Eiji Funakoshi m.fl. Utleie: Japan Foundation, Tokyo. Japansk tale, engelske undertekster. 35mm, s/hv, 1 t 26 min.