KNIPSU presenterer Melanie Bonajos Progress vs. Regress
Melanie Bonajo belyser i sine eksperimentelle dokumentarfilmer hvordan teknologiske fremskritt og forbrukskultur fremmedgjør oss fra naturen og fra oss selv som individer. Spørsmål rundt kropp, kjønn, likestilling, seksualitet, spiritualitet og det gudommelige er tematiske gjengangere i hennes arbeider.
Den åndelige tomheten dagens menneske står ovenfor er et eksistensielt spørsmål som Bonajo undersøker gjennom å reflektere over vår livssituasjon, ideer rundt klassifisering, kjønn og våre holdning til verdier. Bonajo vil fortelle om sitt kunstnerskap og vise filmen Progress vs. Regress
Progress vs. Regress, 2016, HD video, 53 min
Progress vs. Regress er en film om hvordan moderne oppfinnelser har endret sosiale relasjoner, sett gjennom øynene til mennesker som nå er nesten ett århundre selv. Denne generasjonen har levd i en tidsalder med de mest plutselige og utbredte industrielle, teknologiske og digitale endringer i menneskehetens historie.
Progress vs. Regress dokumenterer de mest innflytelsesrike av disse oppfinnelsene med tanke på hvordan de former oss og våre verdier. Filmen undersøker hvordan myten om progresjon har påvirket og fortsetter å påvirke våre holdninger til arbeid, penger, tid og følelser.
Dagens unge vokser opp på et transportbånd av oppfinnelser i progresjonens navn, mens de gamle ikke har noen ansett økonomisk verdi og ikke tar del i vår visuelle kultur. Gjennom et innsideblikk til livene i aldersinstitusjoner og utprøving av varierende lekende og humoristiske eksperiment, spør denne filmen oss om å reskape vårt syn på gamle.
Bonajo er også aktuell i Bergen i gruppeutstillingen True Will på KNIPSU med videoen Night Soil/Fake Paradise 11.11. – 11.12. 2016. Night Soil #1/Fake Paradise ser på den helberedende effekten av hallusinogenet Ayahuasca- en urt fra den brasilianske regnskogen brukt av urbefolkningen i tusener av år – nå i bruk på sinnet og ånden til det moderne mennesket.
Bonajos arbeider har vært vist ved internasjonale institusjoner som EYE Film Museum, Amsterdam; Kunsthall Stavanger, Norway; De Appel Arts Centre, Amsterdam; Foam, Amsterdam; Centre for Contemporary Art, Warsaw; the Stedelijk Museum, Amsterdam; the Moscow Biennale; National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul og PPOW Gallery, New York.
Hilde Jørgensen/KNIPSU
Facebookevent