Det beskrives i Illustrert Vitenskap nr.16, 2001 en teknikk for belysing av gamle leirtavler. Metoden består i at man legger en lystett plastkuppel over tavlen, hvor det på innsiden av kuppelen sitter 50 lyspærer og et kamera. Resultatet er at leirtavlen blir belyst fra svært mange vinkler, og detaljer man ellers trodde var gått tapt kommer tydelig frem på bildet.
Skrift og tegn er viktige byggeklosser i samfunnskonstruksjoner. Samtidig er leire og omdannelsen til keramikk en av våre eldste vitenskaplige fag. I land som Irak og Syria og områdene som tidligere definerte det babylonske riket, finnes leirtavler innrisset med skrift som kan spores flere tusen år tilbake i tid. Påskriftene sier noe om samfunnet de ble laget i.
Fra gammelt av kan man finne handlelister, kvitteringer på øl, kveg og slaver, samt enkelte politiske skildringer. I det moderne samfunnet finnes andre løsninger for kvitteringer og lister, men skrift på keramikk ser vi eksempelvis på kopper og krus med utsagn som «verden beste pappa», «bitch» eller «pause».
Hvordan gjenspeiler slike former for tekst den generelle språkkulturen?
Utstillingsåpning fredag 18. november kl. 19.00.
Vises t.o.m. søndag 27. november.
Åpent kl. 12.00 - 18.00 unntatt mandag som er lukket.
Mirjam Raen Thomassen (1982) er bosatt i Bergen og har utdanning fra Glasgow School of Art og KHIB (MA 2013). Hun arbeider med installasjon, ofte med tekst/ord i kombinasjon med andre materialer. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, sist på Bratislava City Gallery i 2016.
Martin Woll Godal (f. 1982) er bosatt i Bergen, har en MA fra KHIB (2007) og arbeider med keramikk, leire, porselen. Han har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland, sist på NKs årsutstilling i Fredrikstad 2016. Kunstnerens nettside: www.wollgodal.com