The Great Museum er din hurtigbillett til Kunsthistorisches Museum Wien. Og dette tilsvarer ikke å flippe gjennom en utstillingskatalog eller å få en typisk guidet museumsomvisning; her snakker vi et ukelangt besøk destillert ned til 94 minutter film. I ren direct cinema-stil observerer vi alt som rører seg i museet – grundig, elegant og engasjerende. Det hele er helt uten kommentarer eller intervjuer. Kameraet observerer bare dagligdagse situasjoner i det store tradisjonsrike museet fylt med kunst som vil overleve alle sine ansatte.
En kulturinstitusjon som Kunsthistorisches Museum i Wien er nemlig mye mer enn maleriene som henger på veggene. Denne dokumentaren gir et innblikk i hva som skjer i kulissene: Her møter du konservatoren som oppdager at Rubensmaleriet han restaurerer har mange lag med ulike motiv og en annen konservator som holder på å miste tålmodigheten med modellskipet han skal rekonstruere. Det er personalkonflikter, uenighet om markedsføring og store spørsmål som om hvordan et klassisk museum kan tilpasse seg krav om moderne utstillingsmetoder.
Åpningssekvensen i The Great Museum er filmfortelling av høy klasse, enkel og veldig effektiv. I en noen få minutter lang montasje legges museets indre liv fram nærmest lag på lag, og slik dannes grunnlaget for resten av filmen. Sekvensen avsluttes spektakulært nok, ved at en mann rolig går inn i midten av et stort, tom rom før han smeller ei stor og tung hakke rett ned i parkettgulvet.
Regissør Johannes Holzhausen og hans stab brukte nesten to år på å samle inn alle opptakene til filmen. Resultatet har blitt en særdeles fascinerende film. Kunsthistorisches Museum er et levende museum, og på film får det ekstra glød og liv foran øynene på oss.
Ikke uventet kanskje har Holzhausen bakgrunn fra kunsthistoriestudier ved Universitetet i Wien. Han hoppet imidlertid av kunststudiene og begynte på filmskole som han fullførte i 1995. Han har i sin karriere gjort seg bemerket med flere dokumenarfilmprosjekter av den tålmodige arten, eksempelvis On the Seven Seas (2002) hvor han var ombord et russisk hangarskip i fem år.
CiO/Kosmorama/red.
Das Grosse Museum. Regi: Johannes Holzhausen. Østerrike 2014. Manus: Johannes Holzhausen og Constantin Wulff. Foto: Attila Boa og Joerg Burger. Klipp: Dieter Pichler. Tysk tale, engelske undertekster. DCP, farger, 1 t 34 min.