Teksten er kjernen i mange teatrale opplevelser. I denne forestillingen står vitenskapsformidling i sentrum. Den mirakuløse verden vi lever i er nettopp det, mirakuløs, for de uopplyste og uutdannede vel å merke. Men etter århundrer med vitenskapelig analyse av fenomener vet vi nå hva som lager ild, hvordan plantene vokser – selv en hel del av det som finnes utenfor vår lille planet eller inne våre små celler har vi i dag et begrepsapparat for..
Språket til vitenskapsmenn som Richard Feynman og Leonard Susskind er enkelt, selv om temaet er vanskelig. Når noen har spesialkunnskaper, kan det være vanskelig å finne et felles språk med de uinnvidde. Her finnes mange likhetstrekk med hvordan danse- og teaterforestillinger kan oppleves av publikum.
That catastrophe is a fire er en hyllest til magiske hendelser omkring oss. Og naturligvis tas magikernes forestillingskunster i bruk. Fingerferdighet og illusjoner er sett på som en noe mindreverdig kunst – triks for underholdningens skyld. Dette ertilsvarende den taktikk som brukes i teateret, og et mektig redskap i performancekunsten. Skuepillere overbeviser publikum om at de er noen andre. Magikerne overbeviser publikum om at det uvirkelige er virkelig.