Film

The man who knew too much - Alfred Hitchcock 1956

Filmen behandler ett av Hitchcocks yndlingstema, nemlig det uskyldige mennesket som gjennom tilfeldigheter havner i en alvorlig konflikt. Og Doris Day synger Que sera, sera!

Cinemateket USF
Tirsdag 4. august kl. 20.15
Onsdag 5. august kl. 18.00
Billettsalg ved inngangen like før visning
Kr 80 ordinær
Kr 50 medlemmer
Medlemsskap kr 100

Hitchcocks amerikanske favorittskuespiller James Stewart spiller familiefaren Dr. McKenna, som sammen med sin kone og sønn drar til Marokko på ferie. Der blir de kjent med franskmannen Louis Bernard. På markedsplassen blir Bernard skutt, utkledd som araber, og rett før han dør klarer han å hviske til McKenna at noen planlegger et attentat i London. Kjeltringene kidnapper McKennas sønn for å forhindre han i å fortelle hva han vet til politiet, og dermed må den litt vimsete familiefaren ta tak i situasjonen for å redde sin sønn og forhindre at mordforsøket lykkes.

Mannen som visste for meget er en nyinnspilling av Hitchcocks britiske film med samme navn fra 1934. Med den nye versjonen beviste han at den eneste som kan ”gjenskape” Hitchcock er Hitchcock selv. Da regissøren ble spurt om hva han selv anså som forskjellen på de to versjonene, uttalte han følgende: ”La oss si at den første var laget av en talentfull amatør, og den andre av en profesjonell”. Det er ikke vanskelig å si seg enig i akkurat det. Forskjellene ligger i, foruten større stjerner og større budsjett, en mer gjennomarbeidet behandling av karakterene – mer menneskelig, om man vil. Vi bryr oss mer om denne familien enn vi gjør i originalen, mye takket være naturtalentet James Stewart og den alltid like livlige Doris Day. Dette tar imidlertid ingenting bort fra de spektakulære øyeblikkene Hitchcock har for vane å servere oss. Kirkeslagsmålet og en ubetalelig scene i en utstoppingsbutikk er oppvarmingen, og kulminasjonen i The Royal Albert Hall er av ypperste Hitchcock-merke. Det er akkurat slike sekvenser som denne som har gitt ham hans rykte som en eminent spenningsoppbygger.

Selv om det var Hitchcocks faste komponist Bernhard Herrmann som sto for musikken i filmen, var det denne gangen Jan Livingston og Ray Evans som fikk størst oppmerksomhet. De skaffet Mannen som visste for meget sin eneste Oscar – deres ”Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)” fremført av Doris Day vant prisen for beste originale sang.

CiO/red.

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.