Carmen. Regi: Carlos Saura. Spania 1983. Manus: Carlos Saura og Antonio Gades. Foto: Teodoro Escamilla. Musikk: Paco de Lucía og Georges Bizet. Klipp: Pedro del Rey. Medv.: Antonio Gades, Laura Del Sol, Paco de Lucía, Cristina Hoyos, Juan Antonio Jiménez m.fl. Utleie: NB. Spansk tale, norske undertekster. 35mm, farger, 1 t 41 min.
Cinemateket USF
Søndag 3. mai kl. 21.00
Tirsdag 5. mai kl. 19.00
Billettsalg ved inngangen like før visning
Kr 80 ordinær
Kr 50 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Det overrasket mange at Carlos Saura, kjent for sine diskrete samfunnskritiske filmer, valgte å gjøre en fri adaptasjon av Bizets opera. Der hans tidligere filmer var preget av subtile underdrivelser, ofte for å kunne omgå statlig sensur, var Carmen preget av eksplosive dansenumre og et høyt temperert kjærlighetsforhold. Det var som om det nye, demokratiske Spania også hadde frigjort Sauras kunstneriske temperament. Mange cinefile var sjokkerte, og Saura ble anklaget for å skape innbydende, turistifisert Spania-reklame, en kritikk som virker like urimelig i dag. For selv om reklameeffekten ble formidabel og førte til en voksende interesse for flamenco-kulturen, så er Sauras Carmen på ingen måte noen turistplakat a la Song of Norway (1970).
Vi møter Antonio Gades som koreografen som skal sette opp en danseversjon av Bizets opera. Han gir hovedrollen til en ung danserinne, spilt av Laura del Sol, som han etter hvert begynner å nære sterke følelser for. Dansenumrene forvandler seg snart til seksuelle tilnærmelser, og de lidenskaplige slåsskampene fra Bizets opera finner sitt motstykke i voldsomme, men stringente dansenumre. Det er som om hele Bizets drama utspiller seg på dansegulvet. Både Gades og Laura del Sol er glitrende, og rollene gjorde dem til internasjonale stjerner utenfor flamenco-entusiastenes rekker.
CiO/red./olep