Cinemateket UF
Onsdag 7. januar kl. 21.00
Torsdag 8. januar kl. 19.00
Billettsalg ved inngangen like før visning
Kr 80 ordinær
Kr 50 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Med Venninnene fikk Antonioni sitt gjennombrudd som filmkunstner. Filmen vant Gulløven i Venezia, men klarte likevel ikke å slå gjennom utenfor Italias grenser.
Venninnene er basert på novellen «Tra donne sole» av den italienske forfatteren Cesare Pavese, og er den eneste av Antonionis filmer som ikke er basert på originalmanuskript. Antonioni la ikke skjul på sitt nære intellektuelle slektskap med Pavese, men gjorde det klart at filmen var en helt fri adapsjon av novellens ytre ramme. Pavese og Antonioni hadde forskjellig kvinnesyn – for Pavese var kvinnen en femme fatale og mannen hennes offer, mens Antonioni fremstiller kvinnen som offeret – hun er den som lider mest, på grunn av sin overlegne følsomhet, kjærlighetsevne og innsikt.
Clelia har gjort suksess i motebransjen, og har akkurat vendt tilbake til sin barndomsby for å åpne en motesalong. I naborommet på hotellet finner hun en kvinne som har prøvd å begå selvmord. Denne hendelsen introduserer Clelia for en ny krets venninner, hvis amorøse problemer blir filmens hovedfokus. Disse kvinnene kommer fra byens velstående sosiale sjikt, et miljø preget av kjedsomhet, selvbedrag og kynisme. Clelia kommer opprinnelig fra fattige kår, og selv om hun trekkes inn i venninnekretsens intriger, blir hun en observerende outsider.
Venninnene skiller seg fra Antonionis øvrige filmer ved sin komplekse oppbygning. Filmen består av en rekke sidestilte tema som veves inn i hverandre og behandles kontrapunktisk, med en stramhet i formen og en askese i valg av effekter som oppfyller de strengeste klassiske krav.
red./olep