Film

FILM: THE FRESHMAN - HAROLD LLOYD

Stumfilmkomikerens største filmsuksess -med Jørgen Larsson som akkompagnerer på piano

Cinemateket USF
Tirsdag 19. august kl. 19.00
Torsdag 21. august kl. 21.00
Søndag 24. august kl. 13.00
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Billettsalg ved inngangen like før visning

The Freshman
var Harold Lloyds mest suksessfulle film. Den var uhyre populær, og startet en bølge med college-filmer som ikke har lagt seg enda.

Vi møter Harold Lamb, en nerdete collegestudent som gjør hva som helst for å bli populær på campus – til og med presse seg inn på skolens fotballag til tross for null talent i spillet. Med en fantastisk positiv innstilling, men manglende sosiale antenner, tar det lang tid før Harold forstår at det beste i blant er å være seg selv.

Lloyd, Charlie Chaplin og Buster Keaton regnes som de tre store komikerne fra stumfilmperioden. Og selv om de to andre nok er mer berømt i dag enn Lloyd, var det hans filmer som spilte inn mest penger på siste halvdel av 1920-tallet. Ingen stumfilmskuespiller – uansett genre – tjente mer enn Harold Lloyd i de siste årene før lydfilmen overtok.

Lloyd lagde nesten 200 filmer i sin karriere, som spant seg fra en-aktere i 1914 til 1947. Mest berømt er han nok for sin karakter «brillemannen». Denne karakteren var en ung, ambisiøs, ressurssterk og ærlig mann fra landsbygden som dro til storbyen med mål å klatre på karrierestigen og bli suksessfull – en type man fant tusenvis av i USA på 1920-tallet og som dermed ga god gjennkjennelseseffekt hos publikum.

Det er flere årsaker til at Lloyd er mindre kjent i dag, og ironisk nok er kanskje den viktigste årsaken at han i likhet med Chaplin – og til forskjell fra Keaton – hadde full kontroll over filmene sine. For der Chaplin jobbet iherdig med å få vist sine filmer til nye generasjoner så lenge han levde, nektet Lloyd å vise sine filmer på kino med mindre de ble akkompagnert av et fullt orkester. Han hadde ikke laget dem for å bli klimpret til av en ensom pianist som han sa. Dette kravet ble aldri innfridd, og når han i tillegg krevde flere hundre tusen dollar for fjernsynsvisninger av filmene ble de liggende på hyllene i hans personlige arkiv. Ingen var villig til å betale det han krevde.

De senere tiårene har han imidlertid fått sin renessanse, gjennom re-utgivelser av Safety Last (1923) og nettopp The Freshman som imponerer et nytt publikum.

De fysiske stuntene Lloyd selv utfører i sine filmer er ekstra imponerende med tanke på at han fikk blåst av seg tommel og pekefinger på høyre hånd i en eksplosjon under opptak av en reklamefilm i 1919. Det var et handikap han klarte å skjule i mange år ved å alltid å bære hvite hansker, slik at hansken dekket til protesen som han hadde på høyre hånd. Det var viktig for Lloyd at ikke publikum fikk vite om hans handikap – han var redd det ville ta fokus vekk fra det komiske om publikum tenkte på at han hadde mistet to fingre hver gang de så ham på lerretet.

olep

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.