Cinemateket USF
Søndag 12. januar kl. 19.00
Tirsdag 14. januar kl. 21.00
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlemmer
Medlemsskap kr 100
Billettsalg ved inngangen like før visning.
Året er 1951, det er kveld og om ikke lenge er det portforbud. Lille Mùi går alene i Saigons gater. Mùi er 10 år gammel, faren er død og moren kan ikke forsørge henne. Søstrene er igjen i landsbyen sammen med moren. Mùi er på vei til en middelklassefamilie i byen for å arbeide som tjenestepike.
Vi blir tatt med inn i dagliglivet til familien som Mùi arbeider for. Handlingen utspiller seg i og rundt huset. På loftet sitter bestemor og ber, noe hun har gjort i sju år. Minstemann springer rundt og gjør ugagn, mens husets herre sitter å spiller sitar, når han ikke er ute og sløser bort familiens penger. Fruen driver en liten forretning hvor hun selger tekstiler. Sammen med den gamle husholdersken Thi tar hun godt i mot Mùi, siden hun minner dem om datteren de engang mistet. Mùi blir innviet i matlagingens mystiske verden på kjøkkenet i bakhagen, et idyllisk sted omkranset av voksende papaya. Vi følger hennes oppvekst som liten nysgjerrig jente der hun ivrig studerer alt fra arbeidene maur til levende fisk som ligger i en bolle og bare venter på å bli middagsmat.
Filmen gjør et sprang, 10 år er gått og Mùi er blitt en ung kvinne. Hun tjenestegjør nå hos en venn av familien, som hun har vært forelsket i fra første stund. Han lærer Mùi å lese, og skrive og får henne til å innse at selv om kirsebærtrær forandrer seg, er de fremdeles kirsebærtrær.
Duften av grønn papaya om morgenen er Tran Anh Hungs debutfilm og er blitt kalt et filmatisk dikt.Det er en varm, vakker, var og lavmælt film. Uten så mye dialog, men bildene, musikken og lyden forøvrig taler høyt og tydelig nok i seg selv. Kameraet blir brukt på en observerende, nesten innpåsliten måte, noe som gjør filmen veldig intens.
Tran Anh Hung er født i Vietnam, men vokste opp i Frankrike. Planen var å spille inn filmen i Ho Chin Min-byen, tidligere Saigon, men det fikk han ikke tillatelse til. Alle skuespillerne er vietnamesere i eksil. Tran sa etter premieren at han håpet dette skulle bli hans første og siste film utenfor Vietnam.
Duften av grønn papaya om morgenen har fått både ære, heder og berømmelse i form av debutantprisen ”Camera d'Or” i Cannes i 1993, og en Oscar-nominasjon som beste utenlandske film.
olep