Teater

Lohengrin

Salvatore Sciarrinos Lohengrin byr på isolerte klanger, utvidede spilleteknikker, stillhet og mer eller mindre ironiske og konfronterende sitater, popmusikk og historier.

Salvatore Sciarrino regnes som en av vår tids mest betydningsfulle komponister. Lydbildet hans gjør bruk av isolerte klanger, utvidede spilleteknikker, stillhet og mer eller mindre ironiske og konfronterende sitater, popmusikk og historier. Operaen Lohengrin er løselig basert på Julies Laforgues versjon fra 1800-tallet.

I de fleste versjoner av denne kjente ridderlegenden ankommer Lohengrin på en båt trukket av svaner og redder en jomfru i nød. Om hun spør etter hans navn, blir fortryllelsen brutt og han må forlate henne. Med Laforgues får historien en parodisk, mildt surrealistisk form: Vestalinnen Elsa anklages for å «kjenne andre kjærtegn enn månens» og vil blindes som straff dersom ingen friere melder seg. Hun stilles opp foran et tribunal på stranden, og etter tre fanfarer kommer Lohengrin inn fra havet, ridende på en av de nevnte svaner. De gifter seg og trekker seg tilbake til bryllupsvillaen, hvor de skravlende svømmer i bassenget i hagen før de inntar ektesengen. Der omfavner den barnaktige Lohengrin puten sin, hvorpå den forvandles til en svane som flyr ham ut av vinduet.



Ny Musikk er en landsdekkende organisasjon som fremmer radikal, eksperimentell og sjangeroverskridende musikk. Når Ny Musikk Bergen inntar scenekunstfeltet er det med en årelang tradisjon av tradisjonsbrudd som bakteppe. Det som vanligvis omtales som «samtidsopera» beholder de fleste konvensjonene fra klassisk opera – også der partiturene er nyskrevet. Formen har holdt seg stort sett uendret i hundre år, trygt forankret i en romantisk verkforståelse. En slik konservatisme er vanskelig å forestille seg innen andre deler av kulturlivet som opptrer med forstavelsen «samtid», og gir grunn til å spørre om samtidsopera overhodet er et meningsfullt begrep. Lohengrin utforsker noen mulige alternativer gjennom et kollektivt eksperiment, fridd fra konvensjonelle framstillingsmåter, hvor spørsmål om meningsdannelse, representasjon, fravær og illusjon står sentralt.



Musikk: Salvatore Sciarrino

Libretto: Salvatore Sciarrino etter en fortelling av Jules Laforgue

Regi og konsept: Sigurd Fischer Olsen, Roar Sletteland, Lena Buchacz

Produsent: Eva Pfitzenmaier med Solgunn Slåtto og Karen Eide Bøen

Lyd: Thorolf Thuestad

Lys: Brynjar Vik og Hans Skogen

Kostyme: Gøril Wallin

PÅ SCENEN

Sofia Jernberg, sopran

Bjørnar Habbestad, fløyte

Morten Barrikmo, klarinett

Lene Grenager, cello

Kari Rønnekleiv, fiolin

Ole-Henrik Moe, fiolin

MUSIKERE

Håkon Thelin, kontrabass

Bendik Foss, bratsj

Craig Farr, perkusjon

Anthony Ringdal, fagott

Bente Hage, obo

Håvard Sannes, trombone

Erlend Aagaard-Nilsen, trompet

Asgeir Søfteland, horn

KOR

Marius Dale Romslo, tenor

Jon Harthug, baryton

Ørjan Hartveit, bass

Produsert av Ny Musikk Bergen i samarbeid med BIT Teatergarasjen, BEK og Wrap.

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.