Aelita. Regi: Jakov Protazanov, Sovjetunionen, 1924. Manus: Aleksej Fajko og Fjodor Otsep, etter et teaterstykke av Aleksej Tolstoj. Foto: Emil Shünemann og Yuri Zhelyabuzhskij. Musikk: Bestillingsverk komponert av Gisle Martens Meyer, urfremføring av Ugress. Medv: Julia Solntseva, Igor Illynskij, Nikolaj Tsereteli, Nikolaj Batalov, Vera Orlova m.fl. Russiske mellomtekter, engelske undertekster. 35mm, sh/v, 1 t 40 min.
Aelita - Queen of Mars åpner med at jorden mottar en merkelig radiomelding. Los, filmens helt, er en av de mange som forsøker å tyde den. Så skifter handlingen til Mars, hvor vi introduseres for Aelita, datter av Tuskub, herskeren over en futuristisk, totalitær stat, der arbeiderklassen fryses ned i store kjølelagre når de ikke trengs. Aelita har et stort nytt teleskop hun kan se ned på jorden med. Hun ser Los, og lar seg fascinere voldsomt av jordboeren. Los på sin side klarer ikke å slutte å tenke på den kryptiske radiomeldingen. Han bygger et romskip, reiser til Mars og starter en revolusjon der sammen med Aelita, som blir hans elskede.
Aelita - Queen of Mars var en storfilm da den kom i 1924. Den regnes som Sovjetunionens første science fiction-film, og har hatt stor innflytelse på senere science ficton-filmer - blant annet Fritz Lang lot seg inspirere av filmen til scenografien i Metropolis, som kom tre år seinere.
Noen dager før Aelita - Queen of Mars hadde premiere i 1924 kunne moskovittene lese kryptiske meldinger i byens aviser om at man hadde fanget opp mystiske radiosignaler over hele kloden - "Anta... Odeli... Uta...". Nå hadde man endelig kodet signalene, og de som ville vite hva de betød måtte møte opp på Ars Kino 30. desember. De som møtte opp der fikk oppleve en storslagen og påkostet premierevisning av Aelita - Queen of Mars. Hele teateret var dekorert som et egypt-kubistisk-palass en hersker på Mars verdig. Det var rød løper og masse publikummere - en ofte referert anekdote påstår at det møtte opp så mye folk at regissør Protazanov ikke klarte å komme seg inn i salen til sin egen premiere.
Filmen ble en stormende suksess hos publikum, men fikk en helt annen mottagelse hos kritikerne. De neste årene ble den konstant angrepet av filmkritikere og aktivister for ikke å fremme "sovjetrussiske interesser". For selv om filmen underbygger grunnleggende kommunistiske verdier, fremmer den mer de moderate målene i den russiske revolusjonen, som å reformere samfunnet, enn å oppfordre til en verdensomspennende, kommunistisk revolusjon.
---------------------------------
Urfremføring av bestillingsverket til Aelita - Queen of Mars. Fremført av Gisle Martens Meyer (laptop, keyboards, elektronikk), Nasra Ali Omar (slagverk, perkusjon), Thomas T. Dahl (gitar).
Den russiske sci-fi filmen Aelita - Queen of Mars fra 1924, regissert av Jabov Protazanov, er en av de tidligste filmene om reiser i verdensrommet. Det eksepsjonelt stilistiske designet i scener og kostymer, ble en tydelig påvirkning og inspirasjon for hvordan senere science fiction visualiserte "det fremmede". På bestilling fra Cinemateket i Bergen har Gisle Martens Meyer, alias Ugress, spesialkomponert helt ny musikk til filmen. Med seg til urfremføringen av verket har han Nasra Ali Omar og Thomas T. Dahl. Filmen er nylig restaurert av Gosfilmofond i Moskva, og vises derfor på en flunkende ny 35mm kopi.
Gisle Martens Meyer var senest i høst aktuell med musikk til dokumentaren Pushwagner, musikk som både ga ham en Amanda-nominasjon og som er nominert til nordiske Harpa Award for beste filmmusikk. Ved siden av film-elektronika-prosjektet Ugress har han tidligere gjort blant annet musikk til stumfilmen La Passion de Jeanne D’Arc av Carl Th. Dreyer, barne-TV seriene Kometkameratene og Barnas Supershow, musikk til samtidsdans for Nasjonalballetten, turnert for Rikskonsertene og samarbeidet med Bergen Filharmoniske Orkester. Hans siste bestillingsverk var en sinfonia skrevet for – fremført av - traktorer for Bygdalarm.
Med seg på scenen til denne forestillingen har han Nasra Ali Omar og Thomas T. Dahl, Gisles faste musikere i Ugress Live. Nasra Ali Omar er trommeslager og perkusjonist for bl.a Ost & Kjeks og Mari Boine, og har tidligere erfaring fra stumfilmmusikk fra blant annet Metropolis. Thomas T. Dahl er en av Norges mest allsidige gitarister. Han har spilt med blant anent Ephemera og Krøyt, og underviser på Grieg-Akademiet i Bergen.
Arrangementet er et samarbeid mellom Stiftelsen Cinemateket i Bergen, komponist og artist Gisle Martens Meyer og Made, og støttet av Det norske komponistfond, Norsk Kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
TIFF/red./olep
Billetter selges ved inngangen like før visining.
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlem
Medlemsskap i Cinemateket/Filmklubben i Bergen kr 100