The Big Red One. Regi: Samuel Fuller, USA, 1980. Manus: Samuel Fuller. Foto: Adam Greenberg. Musikk: Dana Kaproff. Medv: Lee Marvin, Mark Hamill, Robert Carradine, Bobby DiCicco, Kelly Ward, Siegfried Rausch m.fl. Engelsk tale, norske undertekster. 35mm, farger, 1 t 53 min.
The Big Red One
"The real honour
about fighting in a war...", sa Samuel Fuller, "...is to survive." Som
dekorert stridsmann fra det berømte U.S. First Infantry under 2.
verdenskrig, overlevde Fuller krigen. The Big Red One var hans
drømmeprosjekt, og er det siste faktiske vitnesbyrdet om andre
verdenskrig fra en filmskaper som faktisk deltok. Kanskje nettopp derfor
mangler den nøkterne strukturen og formelle agendaen til for eksempel Redd menig Ryan (1998), som jo har blitt stående som den definitive skildringen av D-dagen på film.
I The Big Red One møter vi en gruppe amerikanske soldater gjennom krigens meningsløshet og gru. Vi følger deres kamper gjennom Europa fra de ankommer Nord-Afrika, via Secilia og Normandie og frem til freden i mai 1945. De er under kommando av den tøffe Sersjant Possum - fantastisk tolket av Lee Marvi. Han er en veteran fra første verdenskrig som igjen må ta tak i oppgaven å frigjøre Europa. Filmen er avdelingens kampdagbok, og viser krigen slik den ble kjempet med svette og blod, der det viktigste etter hvert blir å komme levende fra den. Fuller gir et usminket bilde av krigens virkelighet, og hans ofte groteske og uoversiktlige bilder lever opp til hans beskrivelse av filmen: "fictional life based on factual death".
Samuel Fuller ble født 12. august 1912, og døde i 1997. Han har skrevet, regissert og produsert en rekke kritikerroste filmer, blant de mest berømte finner vi I Shot Jesse James (1949), Pickup on South Street (1953), House of Bamboo (1955), Shock Corridor (1963) og The Naked Kiss (1964). Han er også kjent for sin innsats som skuespiller i filmer av andre regissører - alt fra Wim Wenders Den amerikanske vennen (1977) og The End of Violence (1997) til Aki Kaurismäkis La vie de Boheme (1992). Mest berømt er han kanskje for sin cameo i Jean-Luc Godards Pierrot Le Fou (1965). Filmens hovedpersonen Ferdinand lurer på hvem han er, og Fuller forteller ham at "I'm Samuel Fuller, an american film director". Ferdinand lurer videre på om han kan svare på hva film er, og Fuller svarer - mens han patter på en stor sigar - at "film is like a battleground. There's love, hate, action, violence, death... in one word: emotion".
red./olep
Billetter selges ved inngangen
kr 80 ordinær
kr 40 medlem
medlemskort kr 100