0En gruppe britiske nonner reiser til Himalaya for å gjøre om et forlatt konkubinepalass til en skole og sykestue for indiske barn. Isolasjonen på fjelltoppen har en besnærende effekt på søstrene og i møte med den engelske tilsynsmannen og en ung indisk prins vekkes drifter som er særdeles upassende for en nonne. Uutholdelig varme, høydesyke og fjellvinder gjør Guds arbeid vanskelig, men det største problemet er likevel nonnenes ulmende seksualitet.
I 1947 var en film om nonner som blir utsatt for kjødets fristeler sterk kost for et publikum vant til streng rasjonering av sex på kinolerretet. Selv om andre etterkrigsdrama turde å antyde at lyster kunne forekomme utenfor ekteskapet, ble det gjort på en svært tilbakeholden og prippen måte. Lenge før The Swinging Sixties er derfor Black Narcissus enestående både for sine lidenskapelige utskeielser og den eksotiske settingen.
Black Narcissus er en av de største bragder innen Technicolor-fotografi og fotografen Jack Cardiff vant en velfortjent Oscar for arbeidet. Hele filmen er skutt i studio i Pinewood og gir langt fra et realistisk bilde av Himalaya. Tvert i mot ser filmskaperne på India mer som en sinnstilstand enn et virkelig sted. Svimlende fargebruk sammen med sydende musikk og overdrevne, kunstige bakgrunner er like viktige for å formidle karakterenes følelsesmessige og mentale prøvelser som Pressburgers komplekse manus. Sjelden har en film vært så samstemt både i stil og innhold
Erlend Rydning/red.
Black Narcissus.
Regi: Michael Powell og Emeric Pressburger, Storbritannia, 1947.
Manus: Michael Powell og Emeric Pressburger.
Foto: Jack Cardiff.
Musikk: Brian Easdale.
Medv: Deborah Kerr, Flora Robson, Jean Simmons, David Farrar, Sabu m.fl.
Engelsk tale, utekstet. 35mm, farger,
1 t 40 min.