Isaac Davis er en 42 år gammel fjernsynsforfatter og heltidsnevrotiker (eller "Woody Allen", som det også heter), som dater en 17 år gammel jente og drømmer om å skrive den Store Amerikanske Romanen. Han sliter med troen på kjærligheten, en problematisk eks-kone og sin gifte venns irriterende elskerinne.
Få filmskapere har i like stor grad som Woody Allen basert sitt arbeide rundt ett bestemt geografisk sted, og hans visjon av New York har vært sentral i å forme den kollektive forestillingen om byen - i Norge, i Europa, i verden. Woody Allen er synonymt med New York, og ingen av filmene hans er mer New York enn Manhattan. Filmen er en skamløs hyllest til regissørens hjemby, og dersom du ikke har et romantisk forhold til "the greatest city in the world" fra før av, er det gode sjanser for at du har det når rulleteksten er ferdig.
Manhattan forener fotograf Gordon Willis' utsøkte sans for komposisjon, lyssetting og bruk av negativt rom med Woodys karakteristiske blanding av avvæpnende humor og dyp menneskelig innsikt. Resultatet er en enestående subtil og majestetisk dissekering av den romantiske kjærlighetens vekstvilkår i det bemidlede lag av befolkningen, og åpningssekvensen med tablåer av Manhattan akkompagnert av George Gerswins musikk er i seg selv et høydepunkt av filmhistoriske dimensjoner.
Aksel Kielland/red.
---
Manhattan. Regi: Woody Allen, USA, 1979. Manus: Woody Allen og Marshall Brickman. Foto: Gordon Willis. Musikk: George Gershwin. Medv: Woody Allen, Diane Keaton, Mariel Hemmingway, Michael Murpy, Meryl Streep m.fl. Engelsk tale, norske undertekster. 35mm, farger, 1 t 36 min.