Film

Film: Ondskapens Hotell, regi Stanley Kubrik, Storbritania 1980

The Shining. Regi: Stanley Kubrick, Storbritannia, 1980. Manus: Stanley Kubrick og Diane Johnson, etter en roman av Stephen King. Foto: John Alcott. Musikk: Bela Bartok. Medv: Jack Nicholson, Shelly Duvall, Danny Lloyd, Barry Nelson m.fl. Engelsk tale, norske undertekster. 35mm, farger, 1 t 59 min. Ondskapens hotell Med en roman av grøssermesteren Stephen King som litterært forelegg, har Stanley Kubrick med Ondskapens hotell skapt en klassiker innen den moderne skrekkfilmen. Handlingen er lagt til et sted høyt oppe i Rocky Mountains, der Jack Torrance har tatt med seg kone og barn for å jobbe som vaktmester på et avsidesliggende hotell i vintermånedene. Familiefaren, ektemannen, læreren og forfatteren Jack har som mål å fullføre sitt romanprosjekt i de stille og rolige omgivelsene. Hotellets direktør advarer dem om at isolasjonen kan tære sterkt på nervene og at det tidligere har forekommet grusomme hendelser der. En tidligere oppsynsmann gikk berserk og myrdet sin kone og to døtre som følge av isolasjonen. Når den lille familien blir sperret inne av vinteren, mister Jack gradvis forstanden og hotellet synes å komme til live rundt dem. Ondskapens hotell kan tolkes som en knusende kritikk av familieinstitusjonen. Allerede i åpningssekvensen slås tonen an, samtidig som handlingsforløpet antydes i komprimert form. Fra luften ser vi en liten øy omgitt av iskaldt vann. Øya nærmer seg raskt gjennom kameralinsen og snart er den forvridd og tilintetgjort der den forsvinner under oss. Slik skal det også gå med beretningens mor-far-barn-forhold; familiestrukturen tilintetgjøres. I Ondskapens hotell er både natur og bygninger viktige elementer i filmbildets arkitektur. Sentralt i handlingen står en park-labyrint, som også finnes i modellstørrelse i hotellets foajé. Filmen er i seg selv en slik labyrint. Åpningene for nye rom og et større utsyn som finnes rundt hvert hjørne, er ofte bare tilsynelatende; de fører inn i nye blindgater. Kubrick definerer rommet på denne måten, og derved også familiens situasjon. Han spiller på publikums forventninger og bygger opp en redselsfull spenning overfor det vi ikke kan se. Ondskapens hotell er, som alltid hos Kubrick, gjennomarbeidet til minste detalj. Sjokkeffektene skremmer oss til gagns, men kanskje mer opprivende er det at truslene mot eksistensen kommer innenfra; fra kjernefamilien som er i ferd med å ete seg selv. olep/red.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.