Vi befinner oss i Los Angeles i 1937. Eks-politimannen Jack Gittes livnærer seg som ikke spesielt modig privatdetektiv med utroskap som spesialfelt. En dag dukker en vakker blondine opp på hans kontor, og plutselig er han involvert i en komplisert og farlig korrupsjonssak.
Med Chinatown fikk den amerikanske detektiv-filmen sin renessanse. Polanski følger de formelle kjennetegnene en film noir skal ha. Samtidig utfyller han de stiliserte rollene med psykologisk flerdimensjonale personer. Under en tilsynelatende enkel intrige utspilles et komplekst menneskelig drama. Gittes blir mer enn bare "another fast talking, hard drinking private eye". Faye Dunaway gjør rollen som femme fatal så stilfult at hun vekker minner om film noirs gullalder.
Chinatown har blitt utropt til en av de fortellerteknisk beste amerikanske filmene på 1970-tallet. Kombinasjonen av Polanskis håndverkmessige dyktighet og Robert Townes Oscar-vinnende manus, har skapt det som etter hvert er blitt en klassiker. Townes’ manus fremheves gjerne som eksempel på eminent dramaturgi med dets originale vendinger og overraskende avsløringer. Og med det vide cinemascope-formatet får man virkelig innblikk i den gjennomførte iscenesettelsen og scenografien. Filmen er bevisst holdt i en monokromatisk fargeskala, vel i tråd med dens dystre tema.
red./olep