Film

"Hedda" Regi: Trevor Nunn, Storbritannia, 1975

Trevor Nunns filmatisering av "Hedda Gabler" er basert på the Royal Shakespeare Companys oppsetning av stykket. Han er ganske tro mot sceneversjonen, men noen vil nok reagere på den komiske tonen i filmen. Ibsens stykke er rett så alvorlig, mens noen av karakterene i Nunns film er heller humoristiske fremtoninger. Heddas største styrke er utvilsomt skuespillet. Glenda Jackson debuterte i Lindsay Andersons This Sporting Life i 1963, og skulle siden bli en av de store britiske skuespillerinnene, med roller i filmer som Sunday Bloody Sunday (1971) og A Touch of Class (1973). Mange mener hun var på sitt beste som Hedda Gabler. Selv så Jackson Ibsens stykke som en svart komedie om det norske samfunnet. Hun så på karakteren sin som dum, snarere enn egoistisk og beregnende, og hun beundret henne bare fordi hun til slutt velger den minst opplagte utveien når hun innser at livet hennes ikke har blitt det hun trodde det ville bli. Hedda er datter av en general, og dermed medlem av sosieteten. Hun er gift med en lærd mann som har kjøpt henne et hus, men han er beskjeden, og i hennes øyne kjedelig. Det oppstår krise i hjemmet da hennes tidligere elsker dukker opp på døren, og bedre blir det ikke av at en dommer driver å skal egle seg innpå henne. Hedda er ikke videre imponert over beilernes innsats, og hun fremstår som frigid, nevrotisk og morbid. Hennes lidenskap er det hun ser på som ideel poesi i nitid planlagt og utført selvskading. Ensomheten og misnøyen gnager i henne. Egentlig vil hun bare kontrollere andre mennesker, og føle makten hun har over dem. Heddas selvdestruktive levesett passer dårlig inn overklassens miljø, hvor fasade er alfa og omega. Det latterlig overfladiske settes i et tragikomisk lys da Heddas mann kommer med sin klassiske replikk: "Gud seg forbarme – slikt noe gjør man da ikke!" i en uvanlig upassende situasjon… Stykket handler i stor grad om hvordan folk holder på fasadene sine. Det flotte huset Heddas mann har kjøpt til henne er et typisk eksempel på statussymbol, og hun er ikke imponert. Hedda vil gjøre som hun vil, og fnyser av borgerskapets verdier. Om man kan ta Heddas opprørske holdning overfor det etablerte, patriarkalske systemet til inntekt for Ibsens kvinnesyn som progressivt er et åpent spørsmål, som vel har vært hetere debattert i anledning Et dukkehjem (se egen omtale).
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.